Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: pelottaa niin paljon taas

Olen Hämeen sairaaloiden piirissä. Jos kasvaimesta saattaisi olla jotain jäljellä, loppunujerus voidaan hoitaa paikallisella säteilytyksellä. Minä halusin sen varmistukseksi, mutta etäpesäkkeiden hoidon vuoksi siitä toistaiseksi luovuttiin. Kasvainta ei kuvattu hoitojen alettua, mutta tutkittiin sormin, koska se oli niin alhaalla. Välitutkimus oli kandien tekemä, kun lupauduin harjoituspotilaaksi.

Samoja oireita oli minullakin vielä syksyllä (sädehoito loppui toukokuun lopulla) eli limaa ajoittain, kutinaa ja kipua, mutta onkologi rauhoitteli se johtuvan suoliston palovammoista ja muodostuvasta arpikudoksesta. Nyt oireet ovat olleet poissa, paitsi arkuus sädetetyllä alueella, mikä johtunee nykyisistä sytostaateista.

Lapset eivät paljoa sairaudestani kysele, olen kertonut heille tiedossani olevat asiat. Perheen yhdessäolo ja läheisyys on selvästi kasvanut. Suoliston kasvaimestahan on hyvä ennuste, se saadaan pois varsin hyvin. Maksan etäpesäkkeiden tultua ennuste on huonompi. Tilastoja ei kannata katsoa (meidän tapauksessa niitä ei ole), useimmat suolistosyöpään sairastuneet ovat n 70v ja ilmeisesti hoitoja rajoittavat monet muut sairaudet.

Olen lukenut valtavasti syövästä ja etsinut tästä harvinaisesta tapauksesta netistä kaikki mahdolliset tiedojyvät. Meidän syöpämme on nopeasti kasvava, mikä tekee sen erityisen herkäksi sytostaateille ja säteilylle. Sen takia ensisijainen hoito on kemosädeterapia, ei leikkaus, niinkuin muille suolistosyöville. Minun tietojeni perusteella sinulla ei ole mitään murehdittavaa. Kuten aiemmin sanoin, murehtimalla vain voit estää elimistösi omaa puolustustaistelua. Parasta on vain uskoa tulevaan ja olla rauhallisella mielellä. Mieheni on ollut valtava tuki käytännön asioissa ja tulkitsen sen myös henkiseksi tueksi. Jos olet ollut jatkuvasti epätoivoinen, ei ihme, että miehesi on lukossa. Päätä voittaa syöpäpirulainen myös henkisesti.

Minua auttaa oma toiminta syövän nujertamiseksi: syön paljon kasviksia ja marjoja, joiden flavonoidit ja antioksidantit estävät syövän kasvua. Kun en ole vain passiivisena sairaalan hoitojen varassa, niin minua rauhoittaa tunne, että voin osaltani itsekin tukea hoitoja. Lisäksi "ylimääräinen arpalippu" antaa mielenrauhaa myös. Sama uusi hoito on tarvittaessa myös sinun käytettävissäsi, mikäli sinulla ei ole rajoittavia muita sairauksia. Todennäköisesti et sitä tarvitse, vaan paranet perinteisillä hoidoilla.

Tutkimus: Mistä me huolestumme?
40 % Asioista jotka eivät koskaan toteudu
35 % Asioista joihin emme voi vaikuttaa
15 % Asioista jotka toteutuivat paremmin kuin odotimme
8 % Mitättömät huolet
2 % Aiheelliset huolet

Ja jos murehdit oikeasta asiasta etukäteen ja se toteutuu, murehdit kahdesti ! Siis murheet romukoppaan ja nautitaan elämästä !
Kirjoitellaan!
Stella | 23.12.2007 klo 11:22:10