Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Voi Kevätmieli...
Ajatuksesi ja tunteesi kuulostavat erittäin tutuilta. Oli hetkiä, jolloin oli juuri siitä sytostaatista selvinnyt, sitten iski hirveä epätoivo ja ahdistus koskien tulevaisuutta, selviämistä. Kerran yhden ceffin jälkeen tämä olo oli valtavan voimakas, tuntui aivan käsittämättömältä ajatuskin, että siitä olosta voisi jotenkin "nousta". Mutta niin vaan mieli tuli valoisammaksi muutamien päivien rypemisen jälkeen. Ja hassua, mutta sitten tuntui siltä, että miten sitä niin syvässä kuopassa olikaan. Nämä kuuluvat kuitenkin asiaan. Mielialat menevät muutenkin melkoista aaltoliikettä. Välillä on voimakas tunne, että kyllähän tästä voi selvitäkin, mutta jo seuraavana päivänä voivat ajatukset olla ihan muuta. Minulla on sytot ohi, mutta edelleen tulee hetkiä ja kausia, jolloin olen alakuloisempi ja ahdistuneempi sairaudesta.Ahdistusta todellakin lisää helposti tuo netissä eri tutkimusten ja ennusteiden parissa surffailu. Itse olen niin nuori ja syöpäni oli aggressiivista laatua sekä laajasti paikallisesti levinnyt, tuntuisi isolta ihmeeltä, jos tästä yhdellä kierroksella selviän. En pidä sitä mahdottomana, sillä ainahan joku kuuluu siihen "ihmeet"-osastoon, joilla ei tauti uusiudukaan.
Rintasyöpä on siitä "inhottava" tauti, että uusiutuminen ei ole välttämättä paikallinen, jolloin se vielä olisi mahdollista lääketieteen konstein kokonaan parantaa. Rintasyöpä voi uusiutua esimerkiksi luustopesäkkeinä. Muualle elimistöön levinnyttä tautia pystytään harvoin enää kokonaan parantamaan. Elinvuosia voi toki olla edessä paljonkin, mutta tauti on muuttunut krooniseksi. Ja uusiutuminen voi tulla pitkänkin ajan kuluttua, esim. 20 vuoden päästä.
Tuo meni nyt vähän aiheen ohi, mutta pointti oli siinä, että itseasiassa emme mitään sille voi, uusiutuuko tauti vai ei. Se ei ole meidän käsissämme. Eikä ylipäätään se, mihin ja milloin kuolemme. Yritetään nauttia jokaisesta päivästä, jonka saamme. Ja muistetaan, että jokaisella on vain tämä hetki ja tämä päivä. Huomisesta ei kukaan tiedä. Ja jos aletaan miettimään kuolintapoja, niinkuin Härkä kirjoitteli, niin itse kyllä ottaisin mieluummin sen rintasyövän kuin esim. kuolisin tänäpäivänä äkillisesti auto-onnettomuudessa.
Ei tämän vaikutusta mielialaan kuitenkaan voi vähätellä. Vaikka järjellä ajattelee sitä, ettei asialle mitään oikein itse voi tehdä, tunnetaso on eri juttu. Rintasyövän aiheuttamat pelot ja epävarmuus tulevat olemaan seuranamme monta monta vuotta, vaikka ei uusiutumista tulisikaan. Ja kyllä meillä on oikeus olla surullinen menetetystä terveydestä jne. Tuohan tämä syövän hoito monta muutakin "murhetta" tullessaan, kuten ennenaikaisia vaihdevuosia ja mitä pitkäaikaisvaikutuksia sytoilla lieneekään. On syövällä hyviäkin puolia, moni arvostaa elämäänsä enemmän sen jälkeen, eikä pidä asioita liian itsestään selvyyksinä. Moni alkaa elämään tätä päivää, eikä "sitku"-elämää. Ehkä mietimme myös elämän tarkoitusta ja sitä, mitä on kuoleman jälkeen.
miu
- Uskotko syövästä paranemiseen?kevätmieli
- Voi Kevätmieli...-miu-
- Re: Voi Kevätmieli...lillukka
- Re: Voi Kevätmieli...santeri
- Re: Uskotko syövästä paranemiseen?Tässä ja nyt
- Re: Uskotko syövästä paranemiseen?kevätmieli
- Re: Uskotko syövästä paranemiseen?marraskuu
- Re: Uskotko syövästä paranemiseen?piupalipaupali
- Re: Uskotko sy�v�st� paranemiseen?Tässä ja nyt