Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Levinneen rintäsyövän hoito?

Maanantaiaamu, netissä roikutaan ja perhe on töissä tai koulussa.

Olin eilen uimassa 3kk tauon jälkeen, uin 100m "mukarintaa", kun käsi ja rinta meni sädehoidosta taas kireämmäksi ja turvotus lisääntyi, sekä 100m varovaista vesijuoksua. Enempää en uskaltanut ja onneksi, sillä kotona meinasi jalat mennä alta voimattomuudesta ja käsi sekä kainalon alue tuntui aralta ja tönköltä. Nyt aamulla kroppa tuntuu kuitenkin paremmalta.

Mietiskelin eilisen päivän nykyelämääni ja tulevia vuosia. Lääkäri kertoi potilaasta, joka on nyt elänyt 15v luustoon levinneen rintasyövän kanssa. Tosin lääkäri piti tilannettani vakavana ja seuranta 3kk välein on ainakin nyt tarpeen. Tunnelmani on jotenkin ristiriitainen: periaatteessa uutiset perjantaina olivat hyviä (sillä enhän odottanutkaan että lääkäri sanoisi minun parantuneen syövästä) mutta sitä on niin varovainen ja epäluuloinen (kerrottiinko nyt kaikki -tyyliin), että ei tiedä, voisiko ja uskaltaisiko sitä jotenkin iloita.

Perjantain jälkeiset tekstarit ja viestit lähipiiriltä ja ystäviltä otti koville, vaikka oli ihana taas tuntea, että kovin moni minusta välittää. Niiden "voi miten ihanaa, onnellista että nyt voit olla iloinen, nyt sitten reippaasti lenkille jne" kannustukset saivat minut kyllä tajuamaan, kuinka kaukana olen terveiden maailmasta.

Kyllä meiltä aikamoista rohkeutta vaaditaan, että uskallamme hoidoista, lääkkeiden sivuoireista, odotuksista ja peloista huolimatta tarttua arkeen ja tähän hetkeen.

Mutta nyt neulomaan ja nauttimaan hyvästä musiikista.
Toiveikasta, tarmokasta ja positiivistunnelmaista viikkoa teille kaikille. Moni taitaa tämän päivän viettää sytoja saaden tai niistä toipuen, joten ihan erityisesti heille kaikille lämpimiä ajatuksia.

Santeri
santeri | 19.3.2007 klo 09:18:26