Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Huomenta!

Hei Kevätmieli ja muut

Kirjoitit näin: Minua kiusaa edelleen ajatuksena nuo vartijasolmukeasiat. Jos imusomukkeita on kerran rinnan molemmin puolin jä päälläkin, niin mistä sen muka tietää minne ne imunesteet missäkin asennossa valuvat..

En tiedä selventääkö tämä sinulle mitään, mutta yritän:
Minulle tehtiin leikkausaamuna se vartiaimusolmuke tutkimus. Jossa aamulla rintaan kasvaimen viereen ruiskutetaan hyvin kevyesti radioaktiivista isotooppi ainetta. Sitten tästä 2 tunnin jälkeen kuvaavat sillä gamma kameralla ja merkkaavat minne ne isottooppi aineet ovat suunnanneet matkanasa imunesteiden mukana. Sitten olen ymmärtänyt, että ne imusolmukkeet joissa se isotooppi aine gamma kuvassa näkyy, niitä sitten aletaan kutsumaan vartiaimusolmukkeiksi ja ne poistettiin rintaleikkauset yhteydessä. Tällä pyritään estämään koko kainalon imusolmukkeiden poistoa, silloin jos voidaan olettaa, että kainalo saattaisi olsi puhdas.

Toki, minunkin mielestäni pelottavinta on se, että eihän mistään tietenkään voi olla varma, jos vaikka syöpähiukkasia on muualle karannutkin, vaikka isotoopit ei sitä näyttäisikään. Minullakin oli yksi merkattu imusolmuke rinnan ja solisluun välimaastossa. Että se ymmärtääkseni näkyi aktiivisena siinä gamma kuvassa, kun iholla oli se merkattu ruksi, mutta ei siitä mitään ole otettu pois :O, toivottavasti mun säteet sitten ylettää sinne, kun leikkaus alue on taas vaakatasossa rinnan keskiosasta kohti kainaloa. Huh huh, on aina niin paljon aisioita mitkä pohdittavat pientä päätä....

Niin muutoin toi vartiatutkimus juttu on aloitettu muistaakseni 2001 HYKS:ssä (luin siitä jostain, muistaakseni HUS:n www-sivuilta) ja sen jälkeen muualla, että on aika uus juttu vielä.

MeriTuuli
MeriTuuli | 9.5.2007 klo 10:08:42