Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Uskotko syövästä paranemiseen?
Selailin eri sivustoja rintasyöpään ja muihinkin syöpiin liittyen, suomalaisia ja englanninkielisä. Tuli jotenkin ahdistava olo, kun siellä oli niin monenlaisia lukemia ja tutkimuskia ja tilastoja. Melkein pahin oli tohtori.fi sivuilla seisova lause, jonka mukaan 40% rintasyöpään sairastuneista kuolee siihen! Voiko tuollainen lukema muka olla totta?Kuinka moni uskoo paranevansa pysyvästi, tai sairastavansa syöpää kroonisesti ja kuolevansa johonkin muuhun syyhyn aikanaan? Kuinka paljon mielialalla ja omalla uskolla on tekemistä fyysisen paranemisen kanssa?
Tähän asti olen ollut pääasiassa sitä mieltä että selviän, paranen pysyvästi ja jatkan elämääni terveempänä kuin ennen syöpädiagnoosiani. Minä en enää tiedä miksi lääkärit puhuvat selviämisestä, miten he voivat sanoa että tottakai sinä selviät.. Vai tarkoittavatko he vain tätä nykyistä tilannetta? Että voivat syksyllä hoitojen loputtua todeta, että olet terve, ei merkkejä syövästä, selvisit?
Entäs vuoden päästä, tai kahden.. Tiedän, turha murehtia tulevaa, mutta...
Jännä juttu, fyysisesti olo on lähes normaali, tein taas puolentoista tunnin metsäkeikan aamupäivällä, olen lähdössä harrastukseni pariin illaksi, mutta yhtäkkiä iski pahempi toivottomuus kuin sytostaatin jyräämänä.. Jotenkin huonovointisena keskittyy vain siihen olotilaansa, eikä jaksa miettiä sen syvällisempiä asioita. Oikeastaan ymmärrän nyt hyvin, miksi niin moni masentuu hoitojen loputtua tai ei osaa iloita "selviytymisestään". Periaatteessa kaikki on hyvin, mutta..
Töihinpaluutakin olen miettinyt, miten se onnistuu. Ajatteeko työtoverit tai esimies, että kohta se sairastuu kuitenkin uudestaan.. Uraputki on varmasti katki, mutta en minä sitä sure.. Suhtaudutaanko minuun enää edes entisenlaisena ihmisenä, vai onko minulla syöpäleima otsassa lopun ikääni (ja kauanko sitä loppuikää edes riittää..)
Voihan masennus :(
Onneksi torstaina on jo uuden sytostaatin aika, voi taas keskittyä siitä selviämiseen ja jättää syövästä selvitymisen taka-alalle.. Nyt pitäis vain koittaa löytää iloa ja tekemistä näille muutamalle päivälle, kun voin hyvin..
- Uskotko syövästä paranemiseen?kevätmieli
- Voi Kevätmieli...-miu-
- Re: Voi Kevätmieli...lillukka
- Re: Voi Kevätmieli...santeri
- Re: Uskotko syövästä paranemiseen?Tässä ja nyt
- Re: Uskotko syövästä paranemiseen?kevätmieli
- Re: Uskotko syövästä paranemiseen?marraskuu
- Re: Uskotko syövästä paranemiseen?piupalipaupali
- Re: Uskotko sy�v�st� paranemiseen?Tässä ja nyt
- Re: Uskotko syövästä paranemiseen?Kehäkukka