Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Her2 positiivinen rintasyöpä
Kiitos viesteistä Irina ja tintti, mielelläni kuulen teidän molempien kokemuksia.Suunnilleen samanlaisia vaivoja myös minulla oli ensimmäisellä viikolla, mutta se paracetamoli auttoi niihin. Ehkä suurin ongelma oli ummetus, jota en meinannut millään saada laukeamaan. Laxoperoneista huolimatta melkein viikko meni "umpiossa". Muutaman Metopramin otin myös heti kun vähänkään tuntui pahoinvoinnin mahdollisuutta, sekin tietenkin teki ummetusta lisää.
Olin kuitenkin asennoitunut odottamaan paljon suurempia vaivoja, joten varmaan sekin auttoi minua mieltämään ne siedettävinä. Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että 2 päivää totaalisesti vuoteessa on liian paljon ja huominen Taxotere annos on neljänneksen pienempi. Toivottavasti teho kuitenkin on riittävä mahdollisiin syöpäsoluihin.
Kasvaimeni oli aluksi pieni, tosin se ehti kasvaa monta kuukautta kun seurailin sitä ja odotin sen katoavan. Vaan ei kadonnut, niin pitihän sitä mennä näyttämään. Vähäisenä sitä kuitenkin sittenkin pidettiin, 12mm, ja sen vuoksi tehtiin ensin se osapoisto. Muutenkin hoitava taho loi mielikuvaa vähäisestä ja helposti hoidettavasta jutusta. Tuntuihan se tietenkin mukavalta saada pitää rinta ja kaikki oli melkein kuin ei mitään.
Leikkausmarginaali ei kuitenkaan ollut riittävä, koska rinnasta löytyi sen lisäksi lähes kauttaaltaan in situ muotoa (syövän esiastetta), siksi siis uuteen leikkaukseen ja koko rinnan poisto. Siinä kohden tunsin ensimmäisen "tappion", oli opeteltava morjestamaan itseään peilistä yksirintaisena. Selvisitkö sinä osapoistolla?
Toinen "tappio" oli tuo Her2 positiivisuus. Sekin oli alustavassa näytteessä negatiivinen, mutta lopullisessa positiivinen. Silloin tuntui, että toivo katosi. Nyt siihen on tyyntynyt, on vain pakko opetella elämään tässä ja nyt.
Toisen rintani kohtalo myös askarruttaa kovasti, koska jos toinen rinta oli "täynnä" esiastetta, miksi sitä ei olisi myös toisessa. Nyt vain tuntuu ettei ketään kiinnosta tuo toinen rinta. Esiaste ei mammografiassa näy, taitava tulkitsija löytää mikrokalkkia, josta voisi epäillä esiastetta olevan. Kysyessäni tästä, lääkäri tukeutuu vain siihen keväiseen tulkintaan ja vakuuttaa, ettei sellainen olisi voinut jäädä huomioimatta. En tiedä miksi on vaikea uskoa sitä.
Kerroin edellä hiustenlähdöstä - joka päivä jäi tukkoja käteen ja tänään saunassa se paakkuuntui niin tiukaksi sotkuksi, ettei enää pystynyt selvittämään (minulla kohtalaisen pitkät hiukset). Eikä auttanut muu kuin sakset käteen ja poikki muutaman sentin sängelle. Taas uutta opeteltavaa peiliin katsoessa :)
Huomenna siis taas tiputuksia, vähän pelottaa se Taxoteren ja Herceptinin yhteistiputus. Kortisonit olen tänään kuitenkin jo esilääkkeeksi nielaissut, aamulla lisää ja nyt otan jo valmiiksi myös Laxoperonit, sitten polille. Pitkä matka minulla ei ole, asun melkein kävelymatkan päässä.
Kerrotaan kuulumisia!
Teitä tervehtien
anemone
- Re: Her2 positiivinen rintasyöpälaulurastas
- Re: Her2 positiivinen rintasyöpälaulurastas
- Re: Her2 positiivinen rintasy�p�aapostikka
- Re: Her2 positiivinen rintasyöpäHempukka
- Re: Her2 positiivinen rintasyöpäanemone
- Re: Her2 positiivinen rintasy�p�Tigerlily