Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Her2 positiivinen rintasyöpä
Hei Belle!Ihan aluksi hiukan asiaa Tamofenistä ja Arimidexistä. Molemmista lääkkeistä voi tulla sivuoireita. Minulle Arimidex aiheuttaa välillä koviakin nivelvaivoja ja kankeutta. Niveloireistani huolimatta olen kyllä valmis käyttämään sitä viisi vuotta, sillä se kuulemma soveltuu paremmin kuin Tamofen minun tyyppisen syövän hoitoon.
Lisäksi Arimidex voi aiheuttaa osteoporoosia, joten lääkkeenä on varmuudeksi myös Kalcipos-D 2 tabl/vrk.
Olen säästynyt tyypillisiltä vaihdevuosivaivoilta, mutta se voi olla ihan perinnöllinen taipumuskin - äitini ja isosiskoni ovat kaikki selvinneet vähäisin vaihdevuosioirein.
Mutta sitten kysymyksiisi:
Munasarjojen sädetyksestä on paljolti luovuttu, sillä varsinkin nuoremmat naiset kokevat sen kuulemma usein liian lopullisena. Hoitona käytetäänkin nykyään useimmiten Zoladex-implanttia (joka kuukausi uusi kahden vuoden ajan estämään elimistön estrogeenin tuotantoa).
Yksi lääkäreistä ehdotti munasarjojen sädetystä, koska olin jo lähellä vaihdevuosia ja lapsetkin olin saanut jo vuosia aikaisemmin. Arimidexia voi antaa vain vaihdevuosi-iän ohittaneille.
Sädetystä annettiin 7 kertaa. Jonkun verran hoito aiheutti loppupäivinä ilmavaivoja ja ripulia, mutta ei muuta sen kummempaa. Enpä sitten tiedä, vaikuttaako sädetys pidemmällä aikavälillä haitallisesti, mutta ainakaan sädetyskertoja ei ollut kovin monia.
Kuukautiseni olivat loppuneet jo sytostaattihoitojen aikana. Mitään verikokeita ei ole otettu sädetyksen jälkeen ja kohtukin on saanut jäädä paikoilleen.
Ainakin se hyöty tuosta sädetyksestä on ollut, että ei tarvitse käydä joka kuukausi "asennuttamassa" uutta Zoladex-implanttia. Mutta uskon kyllä senkin hoitovaihtoehdon olevan hyvän. Omaan ratkaisuuni vaikuttivat jo muutenkin lähellä olevat vaihdevuodet ja eipä tässä iässä (48 v)enää haaveilla kuin lastenlapsista.
terveisin
Mimme
- Re: Her2 positiivinen rintasyöpälaulurastas
- Re: Her2 positiivinen rintasyöpälaulurastas
- Re: Her2 positiivinen rintasy�p�aapostikka
- Re: Her2 positiivinen rintasyöpäHempukka
- Re: Her2 positiivinen rintasyöpämimme
- Re: Her2 positiivinen rintasy�p�Tigerlily