Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: taxoteren aloitus

Karin,

Kiitos rohkaisevista sanoistasi.

Toivottavasti elämä menee odotusten mukaan. Kuolemaa en enää pelkää pätkääkään. Olen ollut saattamassa rakkaan äidinäitini, joka oli minulle kuin äiti, viimeiselle matkalle 5 vuotta sitten. Kävin hänen lähdettyään omasta halustani katsomassa häntä sairaalan ruumishuoneella. Halusin vain todeta, että eihän rakasta isoäitiäni haudata maan alle. Se olisi ollut minulle täysin sietämätön ajatus.

Siellä ruumishuoneella totesin, että se ruumis, jossa rakkaan isoäitini sielu oli käynyt lähes satavuotisella vierailulla, oli todellakin pelkästään sitä. Pelkkä ruumis. Ei jälkeäkään isoäidistäni. Hänen tarmokkaasta hengestään ja sielukkaasta mielestään. Isoäidistäni ei tuossa ruumiissa ollut jälkeäkään. Ruumis on kuoleman jälkeen todellakin pelkkä lihakasa. Ei sen enempää, eikä sen vähempää. Ihminen ja hänen sielunsa ovat lähteneet muualle.

Kuolemaa en ole sen jälkeen pelännyt.

Ainoa mikä harmittaa ovat pienet lapseni. He tarvitsisivat äitiään vielä monta vuosikymmentä. Se on ainoa asia mikä tässä surettaa ja ahdistaa. Lapsilla on oikeus äitiinsä.

Anne | 10.7.2006 klo 09:17:00