Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: rintasyövän uusiminen

Hei kaikille,
Mulla oli monenlaisia vaivoja v-2006 aikana.Kävin lääkäreissä joka vaivasta kun ihmettelin mistä ne kaikki yhtäkkiä ilmaantuivat: virtsakivet, virtsatulehdukset,rintatulehdus(minulle,jonka edel. imetyksestä liki 10 v.)Antibiotteja söin ja rinta kuvattiin ja neulanäytekin otettiin.Mitään pahanlaatuiseen viittaavaa ei löytynyt.Lopulta tulehdus asettui mutta rintaan jäi suht iso patti.Lääkäri vain totesi, että kyllä naisilla on kaikenlaisia patteja rinnoissaan-ne pitää vaan oppia tunnistamaan ja huomaamaan jos niihin tulee muutoksia. No, näillä eväillä menin eteenpäin ja loppuvuotta kohden oloni vain huononi ja olin todella väsynyt.Vihdoin joulukuussa löytyi jotain mikä selitti väsymyksen:Peräsuolisyöpä.No, siitä alkoi asiat edetä ihan uudella vauhdilla.Oli tutkimuksia, sädetykset ja leikkaus helmikuun alussa.Nyt sitten vihdoin otettiin tosissaan tuo rintapattikin ja onkologit kovasti ihmettelivät miksei sitä ylipäätään ole leikattu jo silloin vuosi sitten.Reilun viikon kuluttua menen siis uudestaan mammografiaan ja ultraan tästä rintapatista.Toivottavsti osoittautuu kuitenkin vaarattomaksi.On tässä menemistä ilman rintasyöpääkin.Tosin yllättävän paljon sitä ihminen sietää ja kestää pakon edessä-kun ei muuta voi.Tällähetkellä siis toivun suolistosyövän leikkauksesta ja syön Xelodaa.Monenmoiset operaatiot tässä on kuitenkin edessä.Mulla jäi sädehoidon jälkeen kuukautiset pois ja voinen valmistautua alkaviin vaihdevuosiin(olen nyt 46),jotka olisivat muutoin alkaneet ehkä n.5 vuoden kuluttua.Sytohoidon jälkeen suljetaan avanne ja täytyy taas alkaa opetteleen "potalle."
Kaikenkaikkiaan alkuvuosi on ollut siis sairauden sävyttämä mutta koskapa kaikesta on koitettava löytää jotain positiivista niin on ainakin ihana olla toipilaana tähän vuoden aikaan:herätä valoisiin aamuihin ja linnunlauluun ja ajatella, että ehkäpä omakin toipuminen ja piristyminen etenee samaan tahtiin luonnon kanssa.
Sama aurinkohan se paistaa terveille ja sairaille mutta ehkä se meille merkitsee vielä himpun verran enemmän kun tiedetään ja tajutaan, ettei kaikki todellakaan ole itsestäänselvää.
Mukavia kevätpäiviä ja paljon kevätvoimaa kaikille näiden asioiden parissa pähkäileville.
vapaa pudotus | 30.3.2007 klo 12:45:27