Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kenelle annetaan Taxotere+CEF ja kenelle pelkkää CEFiä?

Oliko sinun syöpäsi alunperin "kilttiä" tyyppiä Julia, kun sait CMFää? Saitko esim. hormonaalista hoitoa vai minkälaisia tekijöitä kasvaimestasi löytyi? Oletko saanut vielä lapsia sen ensimmäisen diagnoosin jälkeen?

En tiedä onko sitten hyötyä että hoidetaan yliopistollisen sairaalan puitteissa, ehkä ne vähän kokeilevatkin tutkimusmielessä aina jotain.. Toisaalta kaikkialla maassa pitäisi olla tasavertainen hoito.

Enpäs osaa sanoa, itse olen opetussairaalan potilas. Sen tiedän että minut leikkasi maan parhaisiin kuuluva kirurgi, joka kouluttaa muut rintaspesialistit. Kauheasti minulta otettiin verikokeita (yli 20 erilaista tekijää) ja taas sydänfilmi ennen ensimmäistä sytoa. Ensimmäisen syton ajan olin yön yli seurannassa sairaalassa. Ilmeisesti ennen joka tiputusta tapaan onkologin, nyt minua on tutkittukin yleisesti jo kaksi kertaa leikkauksen jälkeen. Koputeltu luita ja maksaa jne. Antaahan se turvallisuuden tunnetta, kun seurataan.

Noista sytoista en muuta tiedä, kuin että taxo on levinneen syövän solunsalpaaja, mutta nyt antavat sitä näemmä paikallisiinkin, jos uusiutumisriski on korkea graduksen tai esim. her2-positiivisuuden takia.

Enemmän tosiaan kuulee uusiutumisista kuin niistä jotka ovat selvinneet kertahoidolla. Täytyypä ensi kerralla kysyä onkologilta, että mikä on totuus! Tosin oman "ennusteeni" perusteella näillä hoidoilla joita minäkin saan 85 tai 90 sadasta elää edelleen 10 vuoden päästä terveenä ilman syöpää, kai ne tilastotkin johonkin perustuvat?

Tuntuu tietty kurjalta kirjoitella tuollaisia, kun täälläkin on niin monta, joilla syöpä on uusinut tai levinnyt, ehkä ne jotka ovat selvinneet, eivät sen takia tule tänne "leuhkimaan"? Itse koen kyllä selviytymistarinat kannustavina.

Tosin voiko kymmenen vuodenkaan päästä olla varma, ettei syöpä uusi? Toisaalta voiko olla varma ettei kymmenen vuoden sisään kuole auto-onnettomuudessa tai hirvikolarissa? Ehkä me käytämme liikaa energiaa sen miettimiseen, missä se syöpä milloinkin meissä luuraa...

Tällä hetkellä pelkään oikeastaan eniten sitä, että hoitoputkesta huolimatta yhtäkkiä alkaisi ilmetä merkkejä syövän uusimisesta. Kai sekin periaatteessa olisi mahdollista vai kuvittelenko jo omiani?
kevätmieli | 30.3.2007 klo 13:06:25