Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Kielteisten tunteiden käsittely?
Hei kaikille!Itse en ole syöpää sairastanut, mutta olen joutunut seuraamaan sairautta läheltä. Ajattelin uskaltautua purkamaan tuntojani tähän ketjuun, vaikka en omasta sairaudestani puhukaan.
Mieheltäni löydettiin pahanlaatuinen aivokasvain oikeasta ohimolohkosta epileptisen kohtauksen syytä tutkittaessa. Hänet leikattiin, mutta kaikkea ei saatu leikattua pois. Hänet myös sädetettiin. Kortisoni turvotti ja hiukset lähtivät sädetyksen seurauksena. Se ei ollut helppoa aikaa miehelleni, mutta oli se myös rankkaa läheisellekin. Molempien piti opetella elämään vakavan sairauden kanssa, opetella elämään hetkessä. Enää ei pystynytkään tekemään suunnitelmia kovin kauaksi tulevaisuuteen. Mieheni toipui hoidoista hyvin, epilepsialääkkeet pitivät kohtaukset pois ja mieheni pääsi palaamaan entiseen työhönsä. Olin onnellinen mieheni puolesta. Pelko kuitenkin jäi, koska miehelläni on aggressiivinen syöpä, jolla on suuret riskit uusiutua. Siksipä mg-kuvauksia on tihein väliajoin.
Olin yrittänyt tsempata koko mieheni sairauden ajan ja peittää pelkoni mieheni sairaudesta. Syksyllä, kun siirryimme seurantavaiheeseen, niin mieheni muuttui ärtyisämmäksi ja häntä oli todella vaikea miellyttää. Uskoin kaiken johtuvan ahdistuksesta sairauden suhteen ja yritin ymmärtää miestäni. Aina en siihen pystynyt. Valitettavasti en osannut ajatella siten, että nautitaan tästä hetkestä, vaan pelkäsin, että kuinka tässä käy. Tiedän, että murehtiminen ei lisää kenenkään elon päiviä, mutta minkäpä sitä itselleen aina voi. Mieheni sukulaiset eivät kertaakaan kysyneet, että kuinka minä jaksan tai voisivatko he jotenkin auttaa? Kaikki vastuu jäi tavallaan minulle. Sisarukseni ja kaverini auttoivat minua sekä jaksoivat kuunnella ahdistustani. Tein virheitä, mutta yritin kuitenkin parhaani, sillä rakastin miestäni kovasti.
Vuoden alussa mieheni kuitenkin äkillisesti halusi muuttaa asumuseroon. Sanoi, että on päätöksensä tehnyt, eikä sitä muuta. Sanoi olevansa kiitollinen avustani sairauden aikana, mutta koska hän ei ole sitä pyytänyt, niin hän ei sitä arvosta. Hän vain sanoi, että koska hän ei nyt enää tarvitse minua, niin hän voi lähteä. Sanoi myös, että koska hänellä on tämä sairaus, niin hän ei halua tuhlata aikaa parisuhdeongelmien selvittelyyn, vaan menee eteenpäin. Koska rakastan miestäni, niin yritin tietysti vielä muuton jälkeenkin neuvotella asiasta, mutta hän oli ehdoton. Jonkun ajan kuluttua kuulin syynkin mieheni lähtöön. Hän oli löytänyt syksyllä toisen naisen, jonka luo hän muutti luotani. Mieheni ei kuitenkaan ole tähän päivään mennessä tunnustanut toisen naisen olemassaoloa, vaan kuulin asiasta muuta kautta. Hän vain laittoi avioeropaperit tulemaan ja välttelee minua parhaansa mukaan. Jättää vastaamatta ikäviin kysymyksiin yms. Monen vuoden yhdessäolon jälkeen minut heitettiin syrjään kuin likainen rätti... Ymmärrän toki, että vakava sairaus on rankkaa kelle tahansa, mutta oikeuttaako se olemaan ilkeä lähimmäiselle? Tuntui, että koska miehelläni on vakava sairaus, niin hän voi tehdä mitä huvittaa. Muiden tunteista ei tarvitse piitata, kunhan vain itsellä on hyvä. Ohimolohkokasvaimet voivat vaikuttaa luonteeseen, mutta pahat sanat/teot satuttavat silti vaikka syynä olisikin sairaus.
Minä olen parhaani mukaan pyrkinyt siihen, että hänellä olisi hyvä olla. Välillä tosin aikomus on ollut parempi kuin toteutunut teko. Mieheni on ollut aina itsekäs ja varsin vahvatahtoinen luonne, joten monesti olen joutunut perherauhan säilyttämiseksi luopumaan omista toiveistani. Välillä se on taas saanut aikaan turhia riitoja. Hyviä hetkiä on kuitenkin ollut paljon ja niiden takia olen jaksanut. Nykyään sanotaan aina, jos on tulee vastoinkäymisiä, että erotkaa ja ottakaa uusi. Jos jostain välittää, niin ei sellaisesta henkilöstä halua halua luopua niiden vastoinkäymistenkään takia. Ei kaikille ole niin helppoa vain vaihtaa uuteen.
Jos teillä on puolisot, jotka ovat pysyneet rinnalla vaikeinakin hetkinä, niin arvostakaa heitä. Nykyään valitettavan monet hylkäävät tai muuten pettävät tilaisuuden tullen. Ei ole helppoa sairastaa vakavaa tautia ja en todellakaan halua vähätellä sairastuneen tuskaa. Halusin vain sanoa, että huomioikaan myös ne, jotka sairastavat rinnallanne terveenä.
Pitää vain yrittää ajatella, että toivoa on niin kauan kuin on elämää. Jos menettää jotain, niin toivon mukaan saa jotain uutta tilalle. On hetkiä, jolloin tuntuu, ettei vain yksinkertaisesti jaksa, mutta koska olen herännyt aamulla, niin ehkä tälläkin päivällä on minulle jokin tarkoitus?
Aurinkoisia päiviä elämäänne!
- Kielteisten tunteiden käsittely?Tigerlily
- Re: Kielteisten tunteiden käsittely?MeriTuuli
- Re: Kielteisten tunteiden käsittely?Tigerlily
- Re: Kielteisten tunteiden käsittely?selviytyjä
- Re: Kielteisten tunteiden käsittely?nuorityttö87
- Re: Kielteisten tunteiden käsittely?nuorityttö87