Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Keskiviikkoaamua!
Huomenta aurinkoisesta Etelä-SuomestaMinulla on tosta puolisosta ollut vähän saman laisia aatteita, kun Kevätmielellä. Olen pohtinut sen henkistä jaksamista, myös sileen, että mitenkä se jaksaa sairaan ja epävakaan puolison rinnalla. Meillä on onneksi 14 hyvää vuotta takana ja toivon, että ne vuodet kantaa nyt meidät tämän kriisin ohi. Sitten olen pohtinut myös sitä, että kun mies nyt elää aikaa kiireistä arkea, kun oman työn lisäksi kantaa suurimman vastuun lasten kuskaamisista, kaupassa käymiset, ruuat, imuroimiset yms, niin sillä ei ole mahdollisuutta ollu hirveästi pysähtyä asioiden äärelle. Niin entäs sitten, kun kaikki on ohi, ettei se puoliso vain sitten väsähdä, sitten jossain vaiheessa kun saan paremman otteen tästä arjen vastuusta täällä kotona. Toivottavasti tässä syto-tiputusten välissä tulisi hyviä päiviä mahdollisimman paljon, että jaksaisin nyt jo ottaa vastuuta näistä kodin askareista yms. helpottuisi kovasti tuon rakkaan puolisonkin elämä. Just eilen sitä katsoin, kun se on mielestäni laihtunut.
Lapset (12,9,3) lähinnä odottaa tällä hetkellä, että milloin se tukka lähtee...niiden mielestä se on tosi hurja juttu:? Ei se tunnu niitä pelottavan, ainakaan vielä.
Niistä sädetysmääristä kun oli puhetta, niin minähän se taisin olla kun ensimmäisenä ihmettelin, kun olin saanut 30*, kun jotenkin oli jäänyt mieleen kun niin moni puhui 25*. Minulla oli kasvaimen ympäriltä saatu leikattua vaaditut marginaalit, luki papereissa. Sen sijaan minulla tehtiin osa poisto, kun kasvain oli vain 9mm. Osapoistoon tiesinkin, että liitetään aina säteet, mutta en sitten taas tässä vaiheessa osannut laskea 1+1 jotta sädetys määräkin voi johtua siitä. Lisäksi olen vasta 40 ja menkat pyörii ainakin vielä just ennen ekaa tippaa oli edelliset. Tapauskohtaisesti ne varmasti niitä katsoo ja voikin olla, että kun joku tai juotkut kriteerit täyttyy, niin 30* tulee. Tuota en tajunnut silloiin viimeksi lääkärikäynnillä kysyä, kun yritin vain scannat päähäni kaiken mitä se puhui. Se oli niitä lääkäreitä jotkaa puhuu paljon asiaa ja asiallisesti. Minä en siihen päälle sitten paljoa osannut kysellä.
Jossain aikaisemmissa keskustelussamme kun kerroin oman kasvaimeni laadun, niin tällä palstalla joku (en enää muista kuka) reagoi samaan kuin minä itsekkin, että tulos oli ristiriitainen tai tavallaaan ei ollut johdonmukainen. Nyt toistan nämä, jotta osaan selittää, koska syöpälääkärini selitti sen minulle (ilman että kysyin), eli tämä on ollut minunkin pienessä päässäni ihan järkevä huomio. eli Duktaalinen ca 9mm vasemmalla, Gradus 1. Est ja prog molemmat positiivisiä. Her2 negatiivinen. KI-67 jakaantuvuus 15%. Nämä siis toisiinsa rinnastettavissa ok ja kertovat että kiltti on luonteeltaa tämä minun syöpäni. Mutta se mikä oli herättänut lääkärin ja mihin minäkin olin reagoitut, että kainalasta sitten kuitenkin löytyi yhdestä vartiasta se 0,7mm mikrometari. Noilla yllä olevilla tunnusmerkeillä ja kasvaimen pieni koko yhdistettynä, niin kainolo olisi pitänyt olla puhdas. Tämä niin sanottu "ei kaavamainen tulos" oli syy siihen, että minulle määrättiin sytostaatit, vaikka yhdellä mirometastaasilla saatetaan päätyä vain säde+hormoonihoitoon. Lääkäri ketoin, että he ovat havainneet tälläisiä ns. ei kaavamaisia tuloksia nimen omaan 40 ja alle 40 vuotiaissa potilaissa ja ovat todenneet että heitä tulee hoitaa radikaalimmin, kuin mitä itse diagnoosi kasvaimesta vaatisi. Nyt kun luette tätä minun teksiäni, niin täytyy muistaa, että jokainen lääkärihän puhuu juuri tälle kyseiselle potilaalle silleen suotuisasti potilaan näkökulmasta, että samat selitykset eivät välttämättä tai eivät varmaankaan sovi muille. Mutta näistä selvityksistä tein sen johtopäätöksen, että minun papereihini oli varmastikkin sitten perehdytty kunnolla.
Minullahan oli 2 eri kirurgia, kun oli 2 erillistä leikkaustakin. Se ensimmäinen kirurgi viittasi puheillaan siihen että kaikki hoidot myös sytostaatit tulisi, en sitä silloin kysellyt, eikä hänkään selittänyt, kun hoitosuunnitelmahan ei ole heidän käsissään. Toka kirurgi sanoi tosi varmana, että säteet+hormoonit. Taisi se ensimmäinen olla paremmin kartalla, että mitä syöpäklinikalla pohditaa....
Minä voin ihan ok näin aamusella paljon paremmin kuin eilen illalla. Illalla tuli sitten punottaviin olkapäihin kihelmöivää kutinaa, mutta kutinat ja tönköt raajat on kyllä jääneet sinne uni maailmaan. Uni meni mukavasti unilääkkeellä. Taidan tänään tai huomenna kokeilla sitten ilman unilääkettä, kun korttisoonit otan nyt aamulla viimeisen kerran. Noh sen näkee nyt sitten mitä vaivoja sitä sitten mukaa....
Minä voin soutaa oikealla kädellä ainakin tämän aamupäivän, jos saan vasurin viereen.
MeriTuuli
- Huomenet uuteen viikkoonkevätmieli
- Re: Huomenet uuteen viikkoonlillukka
- Re: Huomenet uuteen viikkoonMeriTuuli
- Re: Huomenet uuteen viikkoontautinen
- Re: Huomenet uuteen viikkoonkevätmieli
- Re: Huomenet uuteen viikkoonsanteri
- Re: Huomenet uuteen viikkoonKehäkukka
- Re: Huomenet uuteen viikkoonPäivä kerrallaan
- Re: Huomenet uuteen viikkoonMeriTuuli
- Terveisiä onkologin luona käynniltä!Päivä kerrallaan
- Re: Terveisiä onkologin luona käynniltä!kevätmieli