Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminen

Hei taas pitkästä aikaa!

Aurinkokin on taas alkanut paistaa, joten kai tässä pitäisi kohta ihan oikeasti päättää, millaista auringonottopolitiikkaa alkaan harjoittaa tällaisen diagnoosin jälkeen. Nuo Arjan kokokemukset seurannasta ja saadut ohjeet kuulostavat aika perinteisiltä ja turvallisilta.

Itse olen prosessoinut melanoomaa (lukenut, keskustellut, miettinyt ja käynyt joissakin "virallista" hoitoa täydentävissä tutkimuksissa) ilmeisesti riittävästi, koska asia ei ole enää minua juurikaan vaivannut viime viikkoina. Ensimmäinen "virallinen" seurantakäyntini on muutaman viikon päästä, enkä oikestaan odota tai pelkää siinä mitään uutta ilmenevän.

Imusolmukekeskusteluun näköjään joudutaan melkein aina, kun syövän, erityisesti näköjään melanooman leviämistä aletaan kartoittaa. Itse olen tullut suunilleen sellaiseen uskomukseeen kuulemastani, että käsin kokeilemalla voi todeta sen, ovatko imusolmukkeet suurentuneet vai ei. Jos suurentuneet imusolmukkeet löytyvät (melanooma)kasvaimen ja pernan välissä, on varmaan syytä selvittää oliko syöpä syynä
epänormaaleihin imusolmukkeisiin. Tämä taas käytännössä edellyttää aina solunäytettä.

Imusolmuksetutkimuksen roolista melanooman hoitossa löytyy tästä linkistä tuore (englanninkielinen) yhteenveto:

http://dermatology.jwatch.org/cgi/content/full/2006/929/1

Näyttää siltä, että noin invasiivisen toimenpiteen hyödyistä ei olla ollenkaan yksimielisiä.

Kyllä kai tästä melanoomasta (sama varmaan pätee moneen muuhunkin syöpään) tekee vaikeahoitoisen juuri se, ettei mitään tehokasta ei-invasiivista diagnoosi- tai markkerimenetelmää tunneta. Ja jos taudin voidaan todeta levinneen niin tehokasta hoitoa ei taas tunneta.

Terveisin,

- M -

Michael | 2.4.2007 klo 11:19:58