Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Ihosiirteestä

Hei Tuija ja muut!

Minulle tehtiin ihosiirre ranteeseen viime syksynä, ranteessa oli siis melanooma ja ihosiirre otettiin nivusesta. Pieniä ongelmia matkan varrella oli. Reiden iho oli todella piukeana ihosiirteen oton jäljiltä ja nivusen haava repsahti jonkin verran ja paraneminen kesti kauan, vaikkei tulehdusta ollut. Meni melkein 6 vkoa leikkauksesta ennen kuin nivusen haava lakkasi vuotamasta kokonaan. Nyt siinä on aika järkyttävän näköinen arpihässäkkä, ei todellakaan tee mieli esitellä uimahallissa tai missään... Olen jo alkanut harkitsemaan jotain korjausleikkaustakin, katsotaan nyt saanko aikaiseksi. Ranteeseen läiskäistiin n. 3,5 cm halkaisija ympyrän muotoinen paikkapala. Se on ranteen ulkosyrjässä ja kovin hankalassa paikassa, kun tassua tietysti pitäisi väännellä ja käännellä... Ihosiirre ei ottanut kaikista kohdista kiinni heti, vaan siinä oli aika hurjannäköisiä kohtia (1x2 cm avohaava ja toinen pienempi). Näitä haavoja sitten hoideltiin ahkerasti omatoimisesti ja kävin tosi usein näyttämässä näitä sairaalassakin. Sitten 5 vkoa leikkauksesta oli viimeinen käynti plastiikkakirurgiassa, lääkäri totesi että projekti oli hänen osaltaan siinä. Ranne on edelleen aika hurjan näköinen, ei ole tullut mieleenikään esitellä sitä kenellekään kodin ulkopuolella, pidän siinä aina jotain kangasranneketta ympärillä. Aika purppurankirjava se on edelleen, iho on vaalentunut keskeltä aika paljon mutta etenkin reunat ovat varsin kirjavat. Mä en ole käyttänyt mitään erikoisjippoja arvissani (en ole edes tajunnut esim. Karjun esittelemän vaihtoehdon olemassaoloa), rasvaa on kyllä kulunut ja paljon.

Estetiikka on kuitenkin aika pientä näissä kuvioissa, eikä mulla ole tässä elanto mennyt kun en ole missään mallin tai missin hommissa ole ollut ennenkään...

Toivottavasti Tuija selviät ilman uusintaleikkausta! Ainahan nuo projektit saadaan tavalla tai toisella hoidettua kuntoon, mutta kurjaa tietysti kaikki ylimääräinen voimistelu matkan varrella. Jotenkin kuitenkin kuulostaa aika köykäiselle tuo hoito-ohjelmasi...

Hyvää kevään jatkoa!
Hipsu

Hipsu | 15.2.2008 klo 10:58:31