Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Melanooma ja sy�v�n kanssa el�minen
Hei Arja, Korppu ja muut!Olette näköjään ihmetelleet samoja asioita kuin minäkin ja varmaan kaikki muutkin samassa tilanteessa olevat. Mielestäni olen löytänyt osaan kysymyksistä itseäni tyydyttäviä vastauksia. En kuitenkaan ole lääkäri ja kaikesta mitä kirjoitan siirrän tietenkin vastuun sujuvasti lukijalle - sama koskee tietenkin kaikkea muutakin netistä löytyvää ;-).
Tietääkseni mitään ehdottoman luotettavaa menetelmää sen toteamiseksi onko ihmisellä melanooma-soluja elimistössään (näin on varmaan monen muunkin syövän kohdalla) ei ole olemassa. Syöpään sairastumisella tai sairauden uusimisella kai tarkoitetaan sitä, että syöpäsolujen olemassaolo voidaan jollain tavoin taas varmasti todeta. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että kasvaimesta otetaan solunäyte esimerkiksi leikkaamalla ja tehdystä preparaatista voidaan todeta syöpäsolujen olemassaolo.
Melanoomassa lienee paras tunnettu tekniikka leviämisen ennustamiseen/toteamiseen on vartijaimusolmuketutkimus, mutta sekään ei ole täysin ”varma” – siinä ei aina havaita olemassa olevia syöpäsoluja tai joskus testi osoittaa syöpäsoluja olevan, vaikkei niitä oikeasti olekaan. Puhutaan herkkyydestä ja spesifisyydestä. Melanooman vartijaimusolmuketutkimuksessa ne molemmat lienevät jotain 95% suuruusluokkaa. Se, miten voidaan määrittää parhaan tunnetun diagnoosimenetelmän herkkyys ja spesifisyys on minulle toistaiseksi mysteeri, mutta suostun uskomaan, että jokin menetelmä on, kun sellaisia raportoidaan. Ja kaiken lisäksi ilmeisesti osa melanoomista lähettää etäpesäkkeitä kauemmas, vaikka vartijaimusolmukkeista ei syöpäsoluja löydykään.
Kaikki muut käytetyt menetelmät (US, CT, PET, Rtg, veri- ja vasta-ainekokeet ym.) ovat niin epäherkkiä ja –spesifisiä, ettei niistä ole sanottavaa apua taudin riittävän aikaiseen toteamiseen. Siis niillä ei havaitakaan syöpäsoluja (tai metastaaseja) tai testit osoittavat syöpäsoluja olevan, vaikkei niitä oikeasti olekaan. Siksi ainakin itse hyväksyn toistaiseksi sen, ettei mitään tutkimuksia tehdä, vaikka kuinka kolottelisi, kunhan mitään uusia ärjyluomia tai muhkuroita ei ala ilmaantua. Jos kokeissa nimittäin löytyisi jotain, voisi olla kyseessä väärä positiivinen löydös, mikä johtaisi turhiin, vaikeisiin ja enemmän tai vähemmän vaarallisiin hoitoihin – henkisestä kriisistä puhumattakaan.
Minulle ainakin jäi sellainen tunne, että nytkin osa kokeista tehtiin pikemminkin potilaan rauhoittamiseksi ja pitkälle edenneen taudin poissulkemiseksi kuin mahdollisesti edenneen, mutta piilevän taudin pysäyttämiseksi tai toteamiseksi.
Lienee mahdotonta varmasti sanoa, mistä jonkin yksittäisen ihmisen melanooma johtuu. Mutta se tiedetään, että UV-säteilylle altistuminen lisää melanoomariskiä. Auringossa itsensä toistuvasti polttaneidenkin melanoomariski on silti murto-osa esimerkiksi tupakoitsijoiden keuhkosyöpäriskistä, kai jotain 0,5% vs 25%. Minä ainakin olen polttanut itseni monet kerrat niin lapsena kuin aikuisenakin ja oma kasvaimeni sellaisessa paikassa, joka melkein aina on kohti aurinkoa. Auringonotto joka tapauksessa riitti minulle – aionkin ensi kesästä lähtien muuttaa rantaleijona-lookin gary grandi-lookiksi. Luulen, että se sopii minulle muutenkin paremmin.
- M -
- Re: Melanooma ja sy�v�n kanssa el�minenMichael
- Melanooman seurantaHellä
- Re: Melanooman seurantaMichael
- Melanooman seurantaTuide
- Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminenmidnightexpress