Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminen
Hei taas!Kuulosti aika erikoiselta tuo Midnihgtexpressin luomen poistanut lääkäri. Kun patologin lausunnon (tai oikeastaan PAD = patologisanatominen diagnoosi) saaminen kestää kuitenkin 2-3 viikkoa niin ehkä olisi voinut vähemmän dramaattisesti kertoa potilaalle epäilyistään. Mutta tietenkin ongelma voi myös vastaanottopäässä - itse en ainakaan kyennyt pitkään aikaan mihinkään "järkevään" asian käsittelyyn saatuani tiedon, että jotain sellaista on löytynyt, josta ei voi puhelimessa kertoa.
Minä sain siis melanooma-diagnoosin lähes puoli vuotta sitten. Jo runsaat kaksi vuotta sitten ensimmäisen kerran kahdelle eri lääkärille näyttämäni luomi osoittautui sittenkin melanoomaksi. Ja myös luomen poistanut (siis kolmas) lääkäri arveli edellisten tapaan luomen olevan aivan tavallisen pigmenttiluomen, mutta lähettävänsä sen rutiininomaiseen patologiseen tutkimukseen...
Tähän puoleen vuoteen mahtuu monenlaista vaihetta ja aluksi asiaa kalvoi mieltä - sanoisinko kuin syöpä - jättämättä minua hetkeksikään rauhaan.
Niinpä hakeuduin yksityislääkärille ja rutiinitutkimuksia laajempiin tutkimuksiin leviämisen poissulkemiseksi. Hoitava lääkärini on perehtynyt myös psykiatriaan syöpätautien lisäksi ja minusta siitä on ollut ratkaiseva apu - tai yleensä siitä, että olen keskittynyt syövän kanssa elämiseen, enkä enää melanooman prognostiikkaan liittyvän tutkimustiedon analysointiin.
Vaikka minulla on elämänkokemusta eletyn elämän pituudella mitaten paljon sinua, Midnight express, enemmän, en silti uskalla lähteä neuvomaan. Minusta tuntui hyvältä huomata, etten ole tuntemuksineni mitenkään poikkeus ja tällainen vakava tauti on aina kova henkinen koettelemus, joka jokaisen on itse kohdattava. Lääkärien rutiininomainen toteamus, että kaikki voitava on nyt tehty ja ennuste erinomainen, ei paljoa auta. Ihmiset ja heidän elämäntilanteensa ovat kuitenkin niin erilaisia, että se mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle.
Lämpimät ja myötätuntoiset ajatukseni seuraavat kuitenkin teitä (kuulostipa melkein uskonnollis-hurmokselliselta - anteeksi - mutten keksinyt nyt mitään parempaakaan).
- M -
- Melanooman seurantaHellä
- Re: Melanooman seurantaMichael
- Melanooman seurantaTuide
- Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminenmidnightexpress
- Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminenMichael