Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminen
Hei Korppu ja muut!Tuo kohtuullisen altistumisen haitattomuus tai jopa hyödyllisyys kuullostaa mielenkiintoiselta ja houkuttelevalta. Kerro, Korppu, mistä juttu löytyy, jos sen itse löydät uudelleen. En ole (vielä) ehtinyt paljoakaan perehtyä noihin melanooman syitä tai altistavia tekijöitä koskeviin juttuihin. Olen toistaiseksi pysytellyt vielä aika vankasti histopatologis-prognostisissa jutuissa - niitäkin riittää uskomattomia määriä.
Kai tämä tauti on minulla vielä siinä vaiheessa, että yritän nyt vakuuttua siitä, että tämä primaarituumori ei ehtinyt lähettänyt etäpesäkkeitä. Uuden primaarituumorin ilmestymisen todennäköisyys lienee 10-15 kertainen sellaiseen verrattuna, jolla koskaan melanoomaa ei ole ollutkaan, mutta silti puhutaan selvästi alle 1% vuosittaisesta riskistä, eikä se minua juuri huoleta. Sitäpaitsi itse osasin heti epäillä melanoomaa, kun oma luomeni ilmestyi aiemmin luomettomaan paikkaan. Ja se oli ensimmäinen omat epäluuloni herattänyt luomi, joten oma diagnostinen spesifisyyteni on toistaiseksi siis pyöreät 100%. Varmaan osittain moukan tuuria, mutta todella oikeassa paikassa ja antaa uskoa siihen, että seuraavakin "yrittäjä" jää kiinni.
Huomasitteko, että melanooman uusiutumisesta on täällä lyhyt, mutta tuore ja suomenkielinen artikkelireferaatti:
http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=5408599
Kannattaa lukea myös abstract alkuperäisestä artikkelista. Siinä todetaan mm., että auringossa itsensä toistuvasti polttaneiden melanooman uusiutumisriski on selvästi pienempi kuin muilla. Tämä viittaisi siihen, että auringossa ihoaan kärventämällä kyllä voi onnistua hankkimaan paikallisen melanooman, mutta se ei kehity niin usein etäpesäkkeiseksi kuin muista syistä syntyneet melanoomat.
Aika tautiset jutut meillä, vai mitä!
- M -
P.S. Oletteko yrittäneet ottaa tapaturmavakuutusta? Minulle kerrottiin tänään, että vapaa-ajan tapaturmavakuutusta ei voida myöntää melanooman takia, vaikka olin itse rajannut kuolemantapausturvaosan pois.
- Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminenMichael
- Melanooman seurantaHellä
- Re: Melanooman seurantaMichael
- Melanooman seurantaTuide
- Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminenmidnightexpress
- Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminenbreakthrough