Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminen

Terve, Siina!

Toivotan sinulle paljon onnea leikkaukseen ja erityisesti toivon, ettei vartijaimusolmukkeista löydy mitään. Ja vaikka löytyisikin, ei ennuste sittenkään ole välttämättä kovin huono.

Minulle ei itse asiassa kukaan lääkäri kertonut ennusteesta mitään tarkkaa, vaan luin itse mapillisen prognostisia tutkimuksia lääketieteellisistä julkaisuista ja olen sen perusteella arvioinut, mikä seurantatutkimuksiin perustuva ennusteeni suunnilleen on. Tämäntyyppisiä tutkimuksia on todella paljon (koska metodologia on periaatteessa erittäin yksinkertainen) ja tulokset vaihtelevat jonkin verran tutkimuksesta toiseen.

Kannattaa tietenkin vähän itse arvioida, mikä on oma kyky ja halu tunnemyrskyn keskellä lähteä tällaista kirjallisuutta kahlaamaan. Ja tietenkin kyky itse sairaana käsitellä löytämäänsä tietoa. Saattaa nimittäin käydä niin, että uusia kysymyksiä tulee enemmän kun vanhoihin löytyy vastauksia.

Jos kuitenkin osaat englantia, sinulla PAD (patologisanatominen diagnoosisi) ja haluat omin päin alkaa asiaa pöyhiä, voi esimerkiksi aloittaa täältä:

http://www.mpip.org/frameset.shtml?tools/prognostic/prognos.html

Sieltä löytyy ennustelaskin, joka kertoo erääseen, aika vanhaan tutkimukseen perustuvan 10-vuoden ennusteesi. Suosittelen, että luet myös ne pari artikkelia, jotka löytyvät samasta paikasta. Arvelisin, että yllä olevasta linkistä löytyvä kalkulaattori tarjoaa ennusteeksesi (siis todennäköisyydeksi sille, että olet hengissä vielä 10 vuoden kuluttua) lähes 90%. Tiedon hyvästä ennusteesta pitäisi rauhoittaa ja helpottaa oloa.

Vielä kerran onnea huomiseen operaatioon ja muutenkin!

- M -
Michael | 19.6.2007 klo 23:20:19