Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminen

Tässä yhteydessä kiinnostaisi tietää, mitä lääkärit on teille muille auringolta suojautumisesta sanoneet? Minulle suositeltiin ainakin ihon suojaamista vaatteilla ja leveälieristä hattua, klo 11-16 auringon välttämistä ja vähintään suojakerrointa 30 jossa sekä UVB/UVA -suojat. Minun järkeen kyllä kävisi, että ihminen joka on kerran saanut melanooman (auringosta) saattaa sen helposti toistekkin saada jollei suojaudu asiallisesti liialliselta paahteelta.

Sitähän voi sitten spekuloida että mistä sen melanooman itselleen sai hommmattua. Olin raskaana kun melanoomaluomi ilmaantui, osa melanoomista on ilmeisesti hormooniriippuvaisia mutta sitä ei kai pysty millään tutkimaan oliko hormooneilla osaa syövän syntyyn. Meillä oli myös porakaivovedessä arseenia (sallittu määrä tosin) jonka myös tiedetään melanoomaa aiheuttavan. Lääkärit kuitenkin vakuutteli ettei niin pienillä pitoisuuksilla ole merkitystä. Pakko uskoa, kun en yrityksistäni huolimatta ole löytänyt paljoakaan juttua arseenin ja melanooman yhteydestä, lähinnä vain sen maininnan että niillä olisi yhteys.

Minä veikkaan omalla kohdallani kuitenkin syypääksi aurinkoa sillä olen palanut useita kertoja täällä kotosuomessa, vaikken ole etelän matkoja tai solariumia liiemmin harrastanut. Eikö sitä kuitenkin yleisesti meinata, että lähes kaikki melanoomat on auringon aiheuttamia? Meikeläinen ei enää rusketa itseään kun ehkä purkista...

Aluksi mietin paljonkin sitä että mikä minun kohdallani lopulta johti syövän syntyyn, mutta kun ei siihen koskaan tule vastausta saamaan niin enpähän ole sillä enää päätäni paljon vaivannut... Paitsi nyt jos tosiaankin on niin että auringon aiheuttamat melanoomat pysyisi kurissa paremmin, niin asia tietty taas mietityttää.
korppu | 27.2.2007 klo 20:08:10