Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Melanooma ja sy�v�n kanssa el�minen

Minä olen erittäin tyytyväinen siitä, että viiden vuoden takaisen pinnallisen malanoomaluomen poiston jälkeen tehtiin säännölliset kontrollit. Säännöllisessä ultrauksessa (luomi oli kämmenselässä ja saman puolen kainalo ultrattiin lähes joka kontrollissa) löytyi marraskuun alussa suurentunut imusolmuke. Ilman ultrausta tätä melanooman uudelleentulemista ei olisi löydetty vielä pitkään aikaan. Imusolmuke oli niin syvällä kainalokuopassa, ettei sitä lääkärikään tunnustelemalla löytänyt. Uskon, että tuo Peijaksen ultraus pelasti minut tällä kertaa. Töölössä sanottin, ettei heillä minun tyyppisen pinnallisen melanooman seurantaan olisi kuulunut ultrausta lainkaan. Onneksi olin Peijaksen potilas.

Verikokeet kai eivät näytä syöpää kuin vasta kovin myöhään, mutta tiedän tuttavapiiristä tapauksen, jossa verikokeissa todettiin, että jossain syöpä lymyää vaikkei sitä missään kuvauksissa voitu paikallistaa. Kyse oli uusineesta mahasyövästä. Kuvissa syöpä näkyi vasta kun se oli levinnyt tosi laajalle.

Ultran ja verikokeen lisäksi minulla otettiin säännölliseti keuhkortg ja alavatsan ultra. Käsittääkseni siksi, että juuri minun tapauksessa uusimisen riski oli noissa alueissa kainalon jälkeen seuraavaksi suurin.

Nyt käyn neljättä ja toiseksi viimeistä viikkoa saamassa sädehoitoa kainaloon. Sen jälkeen siirryn taas kontrollipotilaaksi. Vielä en tiedä mitä kontrolleissa nyt tehdään, mutta toivon, että kaikki mahdolliset testit. Kerran kontrolli on minut pelastanut ja toivon, että mahdollisen uusimisen jälkeen pelastaa taas.

Ihana aurinkosita talvipäivää!

ar | 22.2.2007 klo 12:50:50