Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminen

Mielenkiintoista!
Alkaa todella herätä mielenkiinto tätä tautista sairautta kohtaan ;o). Korpun tieto siitä, että täydellinen valolta suojautuminen olisi isompi riski kuin auringossa oleminen ja Michaelin ilmoittama tohtori.fi:n artikkeli siitä että ihon polttaminen itse asiassa suojasi melanooman uusiutumiselta (tosin ilmeisesti vain niillä, joiden melanooma on selkeästi auringon aiheuttama).

Oletteko mistään löytäneet syytä sille, miksi riski melanooman uusiutumiselle on suurempi kuin saada melanooma ensimmäistä kertaa? Voisikohan se liittyä noihin auringosta riippumattomiin syihin saada melanooma? Luulisi näet, että melanoomasta "parantuneet" olisivat tarkempia auringon kanssa kuin ne, joilla ei sitä ole. Olen sitä mieltä, että pääsyy omaan melanoomaani ei ole auringossa. Olenko ihan hakoteillä jos mietiskelen, että minulla oli jostain syystä jo ennestään suurempi riski saada melanooma kuin jollain toisella ja sitä kautta riski sen uusimiseen onkin itse asiassa sama kuin riski siihen, että sain tämän ensimmäisen. Tämä on nyt ihan ajatusten heittämistä ilmaan ja koettelua miltä ne mielestänne kuulostavat.

Minunkin vainuni oli yhtä varma kuin Michaelin. Halusin vaarattoman näköisen luomeni poistettavaksi ja kuinkas siinä kävikään...Michaelin tavoin oma luomenikin oli ihan "yksinäinen" kyynärvarren alapinnalla, jossa ei ollut muita luomia. Työterveyshoitaja sanoikin, että uusi valmiiksi pahanlaatuinen luomi tulee useimmin sellaiseen paikkaan, jossa iho on vaaleaa ja ohutta; hänen mielestään ei niin usein ruskettuneelle iholle (siis silloin kun luomi ei ajan kanssa muutu pahanlaatuiseksi). Tämä tukisi noita Korpun ja Michaelin hankkimia tietoja. Voisi järkeillä, että ohut vaalea iho vaurioituu herkemmin ja on siten alttiimpi pahalaatuiselle solumuutokselle.

Oletteko löytäneet auringon lisäksi muita melanoomalle altistavia tekijöitä, sukurasituksen lisäksi (mistä se muuten johtuu)?

Onko teillä kotieläimiä? Ihan tiedoksi, oma kissani haisteli erittäin intensiivisesti melanoomaluomeani ja se oli yksi syy, joka vauhditti sen poistamista. Tämä tapahtui ennenkuin TV:stä tuli ohjelma koirista, joita käytetään syövän haisteluun. Yritänkin nyt kouluttaa sitä toimimaan henk.koht. tutkijanani mutta jostain syystä se ei ole erityisen innostunut ;o)

*arja*
arja | 23.2.2007 klo 19:35:30