Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Melanooman seuranta
Hei, KarjuMinustakin oli kurja kuulla, että sait mm-diagnoosin. Se taatusti pysäyttää ja kestää varmaan jonkin aikaa ennenkuin asian kanssa pystyy elämään jotenkin normaalisti - jos sellaista nyt on sitten olemassakaan.
Itse sain melanooma-diagnoosin vajaa puoli vuotta sitten ja shokki oli melkoinen (niinkuin varmaan voit todeta senaikaista viesteistäni tälle foorumille). Minuakin tietenkin kiinnostivat Clark- ja Breslow-luokitukset, joita käytetään melanooman leviämistodennäköisyyksien arviointiin ja pitkälle Breslow-luokituksen perusteella suunnitellaan edelleen melanooman hoito.
Minua auttoi tautini kanssa elämisen alkuun tieto. Clark- ja Breslow-luokitukset perustuvat kyseisten herrojen nimillä julkaistuihin tieteellisiin artikkeleihin, jotka ovat jo tosi vanhoja; Clarcin artikkeli on julkaistu vuonna 1969 ja Breslow 1970. Ne löytyvät netistä vähän punkaamalla ilmaiseksi. Jos kuitenkin haluat ja kykenet (tässä vaiheessa) asiaan paneutumaan, kannattaa ehkä aloittaa lukemalla melanooman ns. käypähoitosuositus - siitä on sekä potilas- että lääkäriversio. Niissä on hyvät viiteluettelot, joita edelleen tutkimalla pääsee hyvin eteenpäin. Ja erittäin todennäköisesti sinulle tullaan antamaan käypähoitosuosituksen mukaista hoitoa.
Käypähoitosuositus löytyy täältä:
http://www.kaypahoito.fi/
Minulla meni muutama kuukausi diagnoosin jälkeen niin, ettei tautia oikein saanut millään mielestä. Jokainen kolotus tuntui syövän oireelta ja luulen, että meistä useimmat kokevat samoja asioita diagnoosin saatuaan. Koita kestää - todennäköisesti kuitenkin se leikkaus, joka sinulla on pian edessä tehoaa tautiin ja "paranet".
- M -
- Melanooman seurantaHellä
- Re: Melanooman seurantaMichael
- Melanooman seurantaTuide
- Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminenmidnightexpress
- Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminenbreakthrough