Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminen
Täälläkin ilmoittautuu yksi jolla kolottelee sieltä täältä ja aina se melanooma sitten ekana putkahtaa mieleen. Nytkin toinen käsi on aina kylmä ja toinen lämmin, heti sitä aattelee syöpää vaikka syy luutavammin lienee konttorityöläisen hartioiden verenkierrossa... Eniten kipuja ja kummia tuntemuksia on ollut, yllätys yllätys, kainaloissa, minun melanooma kun sijaitsi käsivarressa. Kipuilut yleensä iskee silloin kun ei ole (muka) edes ajatellut melanoomaa pitkään aikaan. Kumma on tää ihmisen psyyke.Minun 0,9 mm melanooman toteamista on reilu puolitoista vuotta aikaa. Mieliala on aikaa myöten vaihtunut alun epätoivosta jonkun sorttiseen tilanteen hyväksymiseen. Kurjalta tuntuu kuulla etenkin pinnallisten melanoomien leviämisistä pitkänkin ajan jälkeen, nää jutut vie pohjaa siltä uskolta jonka on itselleen vähitellen selviämisestä luonut. Silti olen mielummin mahdollisuuksista selvillä kuin ummistan silmät siltä, että tämä tauti on erittäin arvaamaton ja sitkeä.
Minäkin ihmettelen lääkärien halua vähätellä tautia ja sen vakavuutta. Itsekkin sain tiedon kuten Pirjo puhelimitse ja oli vielä viikonloppu välissä ennenkuin pääsi lääkäriin. Siinä ehti jo itse tehdä jos jonkinmoista diagnoosia ja se ihan varmasti lisäsi alussa ahdistuksen määrää. Koskapa netti on olemassa niin kaikenlaista tietoa on hurjan paljon saatavissa, suodata siitä nyt sitten pelästyksissäsi se oleellinen... Jos tieto tästä sairaudesta olisi vaan lääkärien kertoman varassa, niin sitä varmaan olettaisi paljon varmemmin että syöpä oli ja meni. Lieniskö sitten parempi niin... Eniten tietoa/hyötyä minulle on ollut siitä patologin raportista, niitä faktoja analysoimalla on saanut jonkunmoisen tietämyksen syövästänsä.
Kontrollit on ainakin minulla lähes yhtä tyhjän kanssa, olenkin miettinyt että hankkiudun ihotautilääkärin seurantaan. Viimeksi kontrollissa otettiin verikoe ja siinä se, pienen jutustelun lisäksi.
Millainen suhde teillä muilla muuten on aurinkoon? Vaikka tiedän ettei paniikkiin ole syytä, tuntuu että heti kun kevät aurinko alkaa lämmittää on pakko sonnustautua pitkähihaisiin ja suojata iho vähintäänkin voiteilla. Inhottavia töhniä kaikki tyynni, jos joku tietää semmoisen aurinkovoiteen joka on hyvä naamalla meikin alla niin kertokoon heti. Toisaalta luin yhdestä tutkimuksesta, jossa oli todettu kohtuullisen auringolle altistuksen ilman mitään voiteita lisäävän melanoomapotilaiden selviytymismahdollisuuksia. Ja sitten vastapainoksi oli hiljattain se suomalainen tutkimus, missä UVA -säteiden todettiin aiheuttavan etäpesäkkeiden kasvua... että ota näistä nyt sitten selvää :-P. Kaksivuotiaan tyttäreni ainakin nyt osaan suojata auringolta paremmin kuin ehkä omat vanhempani tajusivat aikoinaan.
Jaksamisia kaikille!
- Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminenkorppu
- Melanooman seurantaHellä
- Re: Melanooman seurantaMichael
- Melanooman seurantaTuide
- Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminenmidnightexpress