Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminen

Tämä mielipiteiden vaihto auringon vaikutuksista melanoomaan alkaa käydä tosi mielenkiintoiseksi.

Mistä se ajatus, että melanooman pelossa pitäisi täydellisesti
suojautua auringon säteiltä mahtaa olla peräisin. Itse olen sitä mieltä (mainitaan myös melanooman käypä hoito suosituksessa), että nimenomaan palamista auringossa olisi pyrittävä välttämään ei itse auringonottoa. Blondin logiikallakin ajatellen kohtuullinen auringonotto vaikuttaisi positiivisesti ihoon (senhän nyt jokainen jo näkeekin) aiheuttaen sen paksuuntumista ja vahvistumista ja siten vähentäisi palamisen todennäköisyyttä ja sitä kautta myös alentaisi melanoomariskiä.
Itse uskoisin, että melanooman lisääntyminen johtuu ennemminkin siitä, että ihmiset ovat siirtyneet ulkotöistä sisätöihin, jolloin auringonpaisteessa oleskeleminen on vähentynyt viikonloppuihin, kesälomiin tai etelänmatkoihin. Onko sitten ihme jos polttaa nahkansa, jos on ensimmäisen kerran auringonpaisteessa juhannuksena tai viikon etelänmatkalla talvella. Täällä Suomessa aurinko tuskin, juhannuksen aikaa lukuunottamatta, on niin kovin polttavaa että siitä suurempaa vaaraa olisi (eihän se edes juuri koskaan paistakkaan näillä leveysasteilla). Jostain muistan myös lukeneeni, että ulkotöitä tekevilla esiintyisi vähemmän melanoomaa kuin sisätöitä tekevillä. Tässä valossa vaikuttaisi ihan loogiselta, että kohtuullinen auringonotto vähentäisi melanoomariskiä. Täydellisesti auringolta suojautuminen ei kai ole kovin helppoa.
Netistä löytyy aika hyvä ARS Medicinan Valo-juttu auringon vaikutuksista, en muista osoitetta, enkä hallitse kopionti tekniikkaa, mutta googlen kautta se löytyy, jos jotakin kiinnostaa.

Se, että ihon polttaminen suojaisi melanooman uusiutumiselta vaikuttaa kyllä tosi oudolta. Tutkimustulokseen on ehkä vaikuttanut jokin tekijä, jota ei tässä tutkimuksessa ole otettu huomioon.

Oletteko muuten lukeneet jonkin tutkimuksen, jonka perusteella on todettu auringon UV-säteilyn ja melanooman yhteys? (sanokaa nyt, että kaikkihan sen tietää!). Muistan joskus kauan sitten hiirille (albino) tehdystä tutkimuksesta, jossa tietystä kohdasta (selästä) hiiriltä poistettiin karvapeite ja altistettiin ne UV-säteilylle. Että näin hiirillä, voiko tämän tutkimuksen tulosta soveltaa myös ihmiseen?

Solariumiin en kyllä enää uskaltaudu, vaikken olekkaan vakuuttunut sen vaarallisuudesta. Solariumissahan käytetään UVA-säteitä, jotka ei ole yhtä vaarallisia, kuin auringon UVB-säteet. Käypä hoito-suosituksessakin mainitaan solariumin lisäävän kokonaisaltistusta, mutta sen yhteydestä melanoomaan ei ole näyttöä.
Toivottavasti ette nyt hirtä minua, vaikka olenkin näin skeptinen.
Kai se on tässä niinkuin kaikessa muussakin elämässä, että kohtuullisuus on parasta.
"pirjo"
pirjo | 26.2.2007 klo 13:05:44