Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Harmitusta....

Soitin tänään oman sairaalani silmäpolille ja tiedustelin tehdäänkö vatsan ultraa ja otetaanko verikokeita ennen Hesan silmäsyöpäpolin kontrollia. Syöpähoitaja sanoi, että yleensä ne tehdään vain vuosikontrollissa/vuosittain. Lupasi tarkistaa kuitenkin Helsingistä ja ottaa yhteyttä jos ne pitääkin tehdä aiemmin. Tuskin kuitenkaan.

Ehkä meitin sairaaloissa on eroja, mutta ymmärsin kuitenkin hoitajaltani,että se pyyntö niihin tulee Hesasta. Syöpätilanteissa voi olla eroja joita me ei ehkä ymmärretä.
Mutta sen ymmärtää kai kaikki, että ennuste on sitä huonompi mitä suuremmaksi melanooma on päässyt kasvamaan.

Nanna kirjoitit että sun syöpä on kasvanut arviolta 3-4 vuotta, mutta varsin useinhan silmämelanooma on saanut kasvaa jo kymmenenkin vuotta, ylikin ennenkuin tulee oireet ja dgn. Vaikka kirjoitit, että sun tuumori oli puolitoista senttinen (kuten minun), niin sulla sitä sädetettiin vain se puolitoista vuorokautta, koska muut mitat oli olemattomat, siis tuumori oli matala tai litteä.
Mun puolisenttinen oli sitä joka suuntaansa, pallomainen, ja sen lisänä leveä kielleke. Tuumori ylsi suonikalvolta ihan liki linssiin asti ('pohjasta pintaan') ja siksi mun puolisenttinen vaati 6 vrk levysädetyksen. Ei tiedä miten suuri se oli alunperin,sillä tuumori oli vuotanut verta verkkokalvon alle ja sen seurauksena osa siitä oli kuollut ja nekrotisoitunut.

Etkö täällä kirjoittanut siitäkin, että prof. oli sitä mieltä että silmäsi olisi voinut hoitaa vasta muutamien kk:n kuluttua ja ottaa testit, että on ihan varma melanooma. Meille ei kaikkea aina kerrota, mutta ehkäpä kasvaimen näöstä spesialisti voi päätellä paljon. Kirjoitin joskus tännekin pätkän kirjasta jossa mainittiin sukkulasolutyypistä ja sekamuotoisista ja jostain muista ja mikä oli niistä hyvänlaatuisempaa ja mikä ei.

Senkin luin jostain että kasvaimen kasvusijainnilla on merkityksensä. Suonikalvon ja sädekehän melanooman ennuste on huonompi kuin värikalvon melanooma. Onko teillä kaikilla suonikalvon melanooma kuten mulla?

Onnea vauvojen keskelle puolivalot !

tiltu | 31.1.2007 klo 20:36:20