Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Vuosikontrolli

Hei Jemina,

silmämelanooma on tosiaan keskimääräisesti enemmän vanhemman väestön tauti,mutta täällä keskustelulistoilla on pyörinyt meitä nuorempiakin. Muutenkin harvinainen sairaus, saati että osuu vielä nuoremmalle satunnaisesti.

Mitään syytä silmämelanoomalle ei kai osata sanoa. Joskus silmässäkin on luomia (kuten iholla), jotka voivat joskus muuttua pahanlaatuisiksi, mutta eihän tällaisia pitäisi kutsua sentään esiasteiksi. Olen kyllä kuullut eräänkin lääkärin kutsuneen työkaverini terveitä pieniä lukemattomia iholuomia syövän esiasteiksi. Mutta eihän niillä ole välttämättä mitään tekemistä koskaan syövän kanssa. Sama on silmänpohjassa luomien kanssa. Ovat yleensä tavallisia luomia halki elämän. Niitä seurataan kuitenkin varmuuden vuoksi, ettei mikään luomi ärtyisi muuttumaan pahanlaatuiseksi.

Näin arvailen että sinunkin tapauksessasi on, mutta enhän voi tietenkään tietää. Jos asia sinua kaihertaa, ota yhteys uudelleen lääkäriin ja selvitä asia, että pääset sen kanssa rauhaan. Sen verran tiedän, että jos yhtään on oikeasta silmämelanoomasta epäily, niin silmälääkärit lähettävät kyllä tutkittavaksi erikoislääkärille. Vaikka TYKSin silmälääkärin diagnosoitavana ensin olinkin, niin silmämelanooma on sen verran harvinainen ja omaa osaamistaan vaativa, että sen tutkimus ja hoito on keskitetty HYKSiin silmien syöpäklinikalle. Siellä tehdään tarkemmat tutkimukset ja päätökset. Ellei sinne asti ole sinulla ollut syytä, on sinulla varmasti kyseessä silmän terve luomi. Silmämelanooma on niin pahanlaatuinen ja vakava tauti (lähettää varhain etäpesäkkeitä) että sitä aletaan kyllä käsittääkseni hoitaa heti pienestäkin, jos todella syytä.

Jos jaksat lukea koko keskusteluketjun aukenee asiat varmasti paremmin. Sen verran silmän poistosta, että se on nykyään harvinaista. Ensisijaisesti jopa suuret kasvaimet hoidetaan sädelevyllä. Jos kasvain uudelleen aktivoituu, sädehoidetaan uudelleen. Yleensä sädetys tuhoaa kyllä kasvaimen, mutta erilaiset ongelmat, silmänpaine ja kipu yms. voivat johtaa viimeisenä vaihtoehtona silmän poistoon, etenkin jos siinä on näkökin menetetty. Mutta käsittääkseni sitä vältetään ja on harvinaista. Näköhän sädetyksen jälkeen joka tapauksessa hoidetusta silmästä huononee radikaalisti tai kokonaan. Mutta onhan ihmisellä sentään toinenkin silmä ettei sokeudesta puhuta, ongelmallista kyllä on.

Minäkin olen vasta 39v. Ei mitään ulkoisia merkkejä syövästä ollut, ei oikeastaan oireitakaan. Silmälääkärissä en ollut 'aikoihin' käynyt kun en omista silmälaseja.(ja luomia minulla ei ole koskaan todettu silmisä) Mutta minun kasvainmeni paljastui onneksi verenvuodosta (kasvaimen verisuoni petti), joka aiheutti kesken lauseen mulle toisen silmän puolittaisen pimenemisen eli näkökenttäpuutoksen ja muunkin alueen näön sumenemisen. Se ajoi minut nopeasti lääkäriin. Kasvain oli jo halkaisijaltaan puolitoistasenttinen pallukka ulottuen silmän takaa verkkokalvolta (suonikalvolta) silmän etulinssiin asti eli oli jo suuri. Silmänpoistolla ei uhkailtu ollenkaan, kasvain kutistui sädetyksellä ja nyt annetaan kaihin riehua kunnes se hoidetaan pois ja sitten pitää vaan yrittää elää näiden eriparisten silmien ja riesojen kanssa ja toivoa, ettei etäpesäkkeet ilmottele itsestään ja käydä kontrolleissa loppuelämän.

Mielenrauhaa sinulle.
tiltu | 23.8.2007 klo 11:24:03