Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Viipalekuvaus

Hei taas kaikille,

niin, en minäkään etäpesäkkeitä jännää kuin kerran vuodessa ennen tutkimuksia (ja lähtötilanteen selvityksessä dgn:n jälkeen). Etäpesäkkeiden todennäköisyys lisääntyy mitä suurempi tuumori silmässä on ollut, ja omani ei ollut pienimmästä päästä. Pelko ei ensinnäkään estä metastaaseja tulemasta, se on siksi ihan turhaa muutenkin. Enkä kohdallani voi oikein pelosta puhua, sillä lapseni menettämisen jälkeen mikään ei voi olla enää kamalampaa tai pelottavampaa. Minulle uutinen etäpesäkkeestä saattaisi olla jopa lupailua lähenevästä jälleentapaamisesta enkelilapseni kanssa… ei mikään varsinainen mörkö siis.

Puolivalot, kuulostaa todalla kiusalliselta tuo silmäsi temppuilu. Hyvä, että proffa ottaa pian asiaan kantaa. Eihän noin voi jatkua enää kauaa, vaikuttaahan se arkeen ja mielenlaatuun ja kaikkeen jos koko ajan kulkee tippapullon korkki auki ja silmä tuntuu pahalta. Vaikkei kyse olen ihan elämästä ja kuolemasta, niin elämän laadusta kylläkin. Itsellä kun on ollut iriittiä, voin kyllä samaistua tilanteeseesi. Vaikka minulla lääkitys on ollut hiukan isommilla väliajoilla, eli tulehdus lievempi, tiedän miten kipeä silmä on pelkälle valolle ja miten aika tuhraantuu niiden tippojen ja kellon tuijottelussa.
En ole koskaan ajatellut, että kaihileikkaus aiheuttaisi glaukoomaa, ennemmin niin päin, että glaukooman takia laitellaan tekomykiöitä. Mutta toki pitää kysellä kaikki kun se on ajankohtaista.
Kirjoitit, että sinullakin se kaksoiskuva vaivaa, mutta lääkärisi sanoi, ettei uskalla silmääsi enää leikata… Proffa tai edeltävä lääkäri Meikussa ei maininnutkaan mulle leikkauksen mahdollisuudesta. Osaatko sanoa mikä on operoinnin idea kaksoikuvaongelmassa? Jos prismalasit ei ole hyvä idea, niin kiinnostaa todella voiko operoinnilla asian hoitaa edes sitten joskus. Minä olen nyt tässä käynyt keskusteluja esimiehen kanssa ja pohtimassa siirtymistä muihin hommiin, sillä työssäni tarvin tarkan näön. Arjessahan pärjään kyllä.

Nannalta utelisin , että passitettiinko sut optikolle tuolta silmäonkologialta? Saitko lasit syöpäsilmän takia, vai onko näkö muutenkin terveessäkin silmässä huonontunut? Missä näkökenttäpuutos tutkittiin ja miksi? Siihen ei kai voi vaikuttaa linssein? Itsellä on ollut vain muksuna lukulasit, enkö ymmärrä näistä silmäasioista ja lääkäreistä yhtään mitään. Yritän vain tässä viisastua,että osaisin pitää puoleni ja hoitaa asiat oikeiden tahojen kanssa. Oletteko kukaan kuulleet, että kaksoinkuviin saatavat lasit olisivatkin sairaalan korvattavat? Näin minulle väitti eräs työkaveri, jonka tutulle oli kuulemma kaksoiskuvia ja sairaala maksoi lasit. Voiko olla totta?

tiltu | 26.5.2007 klo 13:58:13