Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: MITÄ KUULUU?!

Minulla ei ollut sädetyksen jälkeen mitään poikkeuksellisen ikäviä päänsärkyjä. Alkuunsa myös visus oli olematon 0.05 ja heti ei edes kiinnostanut mennä rattiin aristavan silmän takia etenkään pimeällä, mutta ei minulle koskaan määrätty mitään ajokieltoa missään vaiheessa! Enkä kysellytkään. Aloin varovaisesti ajaa kuulostellen pärjäämistäni. Etäisyyksien arvioimiset luonnollisesti teetti hankaluutta.

Muuten olen kyllä kokenut, että oli helpompaa kun sairas silmä ei nähnyt mitään. Minua alkoi päänsäryt riipiä enemmän kun visusta palautui silmään myöhemmin. Silmien kesken on visuksissa epäsuhtaa (toinen liki ja toinen kaukotaitteinen), sairaassa silmässä hajataittoa, ja näkökentässä seilaa harsoja ja läikkiä. Kun muuten terveessä silmässä olisi erittäin hyvä tarkka näkö, niin silmien yhteisnäkö on sairaan silmän takia ikävä. Siinä molemmat silmät yrittää pinnistellä kovin ja mukautua ja väsyvät herkästi ja saan silmä- ja päänsärkyä herkästi. Minä käytän kotona usein merirosvolappua sairaan silmän päällä jotta kestäisin katsella televisiota tai lukea kirjaa tai nyt tätä tietsikkaa. Ja leipoessa ja siivotessakin sitä käytän. Minua tämä keinotekoinen "yksisilmäisyys" on helpottanut ja vähentää päänsärkyjä ja rentouttaa tervettä silmääni ja kirkastaa näkymät. Kodin ulkopuolella en tykkää sitä käyttää kun se jotenkin niin kauheasti herättää huomiota.

Vielä kun tuo iriitti on niin uusiutuvaa tai jatkuvaa ja aiheuttaa särkynsä ja visuksen heilahtelua, olen jo itse ollut aivan valmis silmänpoistoon ja heittänytkin sen vaihtoehtona joillekin lääkäreille. Eihän siihen haluta helpolla mennä kun kerran silmässä on näköä. Olen lukenut erään ulkolaisen silmämelanoomatapauksen blogia jossa hän ensin sinnitteli sairaan silmän kanssa iriittien ja paineongelmien ja särkyjen ja huonon silmien yhteisnäön kanssa ja tilanne ajautui siihen, että silmä piti poistaa. Poiston jälkeen hän oli helpottunut ja onnellinen. Näkymät kirkastui, säryt, kivut ja jatkuvat lääkkeet ja tipat ja lääkärijuokset jäivät. Totuttaminen mononäköön oli hänesti pikku juttu. Silmäproteesitkin on nykyään aidon näköisiä.

Vaikka itse vähän väliä toivon että silmästäni katoaisi kokonaan näkö tai että se poistettaisiin, niin olen varma että jos poisto toteutuisi niin kyllä se hiukan kouraisisi. Onko tosiaan niin sanottu ettei siihen liity mitään hankaluuksia tai oireita ja komplikaatioita ja miten proteesin kanssa pärjää ja millaista sen kanssa on toimia ja tuleeko hassuja kauhukohtaamisia ympäristön kanssa ; ) Mutta ellei silmästä ole enää näöllisesti mitään iloa ja hyötyä, tai siitä on jatkuvaa kipua tai haittaa, niin mitä sillä toisaalta enää tekee. Moni asia saattaa yksinkertaistua sen myötä. Eikä tarvi enää juosta silmäkontrolleissa tuumoria mitatuttamassa... Toivottavasti kuitenkin puolivalot sun marraskuun kontrolli menee kivasti ja tilanne paranisi että saat pitää silmäsi jos niin enemmän toivot ja sen kanssa pärjäät. Toivottavasti kivut ei ole sietämättömiä tuonne marraskuuhun asti.

Minä olin 3v kontrollissa hiljan ja tuumoriarpi entisellään. Silmänpaineet koholla ja samaten pitkittynyt iriittihoito päällä ja molempiin kontrollia taas kohta. Ei nytkään voi laseja mennä tilaamaan kun visus muuttuu sairaassa silmässä ja hoidon aikana... Parhaimmillaan ja terveimmillään siinä on visus käynyt jopa 0.9 :ssä, mutta iriitin myötä se tipahtaa aina jonnekin 0.2 tai 0.3.
Tähän iriittiin on nyt puhuttu ehkä otettavan estohoidoksi solumyrkky, tai siis kokeillaan auttaako kohdallani ja sopiiko mulle. Sairaslomalla olen ollut pitempään jo ja aina marraskuun loppuun asti.

Pärjäillään kaikki, ainakin yritetään parhaamme!
tiltu | 7.10.2009 klo 12:09:51