Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Silmämelanooma

Epäiltäessä hyvänlaatuista kasvainta ohutneulanäyte on paikallaan, jotta sädetystä ei turhaan pitkitetä ja vaurioiteta näköhermoa (tai edes aloiteta). Ohutneulanäytteellä myös varmistutaan hyvälaatuisuudesta, jolloin potilas vapautuu raskaasta loppuelämän kontrollitarpeesta, jossa myös säästetään siis rahaa ja muita resursseja.
Mulla ihan aluksi suunniteltiin ohutneulanäytettä, kun haluttiin poissulkea sen etäpesäke-epäily rintasyövästä, mutta mammo oli ok ja ohutneulanäytettä ei otettu kun kasvain oli ihan selkeästi pahanlaatuinen. Kaikkia kritereitä en muista.

Juu, elämä on kyllä vaarallista kaikille, mutta eipä tavis kuitenkaan elä elämäänsä peläten tai masentuen , että voi jäädä auton alle huomenna tai 40 vuoden päästä. Itse kun olen elänyt lapsen varmaa kuolemaa odotellen viisi vuotta ja hänet lopulta menettänyt, tiedän että se on täysin eri asia kuin elää kuoleman pelon kanssa esim syövän kanssa, jossa on mahis joko menehtyä syöpään tai voittaa se. Ja tähänkin verrattuna on ihan eri asia todeta, että voihan meistä kaikki kuolla silmänräpäyksessä.... Kaikkihan me kuollaan todellakin joku päivä. On kuitenkin eri asia elää huolettomasti ilman selkeää kuoleman uhkaa, kuin että sairaus langettaa pelon varjon arkeen tai että se kuolema todellakin on jo varma asia ja arki ja vointi sen mukainen...

Voi kunpa voisin sanoa, että tämä sairaus on jotenkin opettanut mua, että siitä olisi ollut jotain hyötyä, että olisin alkanut elämään "täysillä" ... mutta ei. Lapseni kuoleman jälkeen jäin tuuliajolle ja en jaksa piitata vaikka ajelehtisin minne. Minä olen elossa, mutta ei ole edes tarve elää täysillä... Lapsen kuoleman jälkeen ei tavoittele mitään...Itse asiassa lapsen kuoleman jälkeen ei pelkää enää mitään... ei edes omaa kuolemaansa. -tiltu-
tiltu | 17.11.2006 klo 10:34:46