Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Silmämelanooma

Anteeksi, ei ollut tarkoitus ketään lannistaa tällä löytämälläni kirjatiedolla. Minulle se oli vain fakta, joka ei horjuttanut uskoani parantumisesta... fakta faktana, kaipaan kuitenkin pohjatietoa.

Kirja oli painettu 1995 eli ei ihan Aatamin aikainen versio.
Iästä oli maininta, että valtaosa potilaista on 30-70 vuotiaita.

Kuin myös, että
"On myös voitu osoittaa, että 65. ikävuoden jälkeen melanoomapotilaiden ennuste on lähes sama kuin muiden. Niinpä iäkkäiden ihmisten pieniä ja keskisuuria nevuksia voidaan seurata huolellisesti aluksi 3 kk:n ja myöhemmin 6 kk_n välein. Jos tuumori kasvaa se viittaa aktiivia hoitoa vaativaan melanoomaan."

Eli ei se ennuste iän mukaan mene.

Kirjan mukaan ennuste riippuu jossain määrin histologisesta kuvasta, sukkulasolutyypit on hiukan hyvälaatuisempia kuin sekamuotoiset ja epiteloidisolutyyppiset melanoomat.
Lisäksi ennuste on sitä huonompi mitä suuremmaksi melanooma on päässyt kasvamaan. Myls kasvaimen kasvusijainnilla on merkityksensä. Suonikalvon ja sädekehän melanooman ennuste on huonompi kuin värikalvon melanoomalla.(vain alle 3% värikalvon melanoomista johtaa vuosien kuluttua metastaaseihin) (toisaalta värikalvaon melanoomaa on vain 5 % tapauksista ja vakavammat suonikalvon ja sädekehän melanoomaprosentit on 85% ja 10%)

Silmäklinikalta saamani artikkelin mukaan kasvain on hyvin hoidettavissa jos kasvain on halkaisijaltaan vain 3-4 mm. On siis onni jos kasvain sijaitsee sellaisessa kohtaa, että jo niin pienenä oireilee tai muuten tulee ilmi silmälääkärikäynnillä. Jos se kasvaa silmän reunaosissa (kuten minulla) se voi kasvaa jopa 20 millin kokoiseksi lähes oireetta.
"Itse silmämelanooma pystytään nykyään hoitamaan hyvin ja melko kivuttomasti. Mutta hitaasti kehittyneet silmämelanoomat ovat valitettavan usein ehtineet lähettää yksittäisiä syöpäsoluja muualle elimistöön jo ENNENKUIN SILMÄSSÄ OLEVA MELANOOMA HAVAITAAN. Tutkimusten mukaan silmämelanooman etäpesäkkeet aktivoituvat usein noin kahden vuoden kuluessa hoidosta."

Tämä on ihan tuoretta tietoa ja täysin selkeästi esitettynä kertoo, että silmämelanooma lähettää metastaaseja varhaisessa vaiheessa, jo ennenkuin melanooma on löydettykään. Elimistö tuhoaa osan syöpäsoluista, mutta jokunen joillekin jää aina henkiin ja onneksi etäpesäkkeitä osataan hoitaa tehokkaasti, että ainain aikalisää tulle tuntuvasti nykyään.

Sanotaanhan, että psyykekin ja positiivisuus on kova ase näitä vastaan. Siinäkin jokainen pärjää omalla tavallaan, eikä itseään voi huijata. Luin juuri tutkimuksesta (tehty Tanskassa 2000-luvulla) jossa oli iso otos vanhempia, joiden lapsi oli kuollut. Iso osa äideistä (ei isit) sairastui syöpään moninkertaisesti verrattuna 'tavisperheisiin' ja maalaisjärjellä voi arvata, että tämän silmäsyövän kohdalla kohdalla mulla psyyke ei ole minkäänlainen ase, ja etäpesäkkeetkin voi pureutua ihan yhtälailla kuin tämä primaarikasvainkin. Mutta ei se minua masenna tai lannista sen enempää kuin mikään muukaan.

Valonpilkahduksia teidän jokaisen päiviin.

tiltu | 17.11.2006 klo 11:26:22