Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Yleistä syövästä

Re: Silmämelanooma

Puolivalot,
'kiva' kuulla muista joilla samoja kokemuksia. Lähinnä kaipaa kuulla hoitotuloksia ja mahdollisia komplikaatioita ja muita yksityiskohtia , joita en vielä ole ammattilaisilta kuullut.

Täytyy sanoa, että pahalta tämä oma sairaus (en osaa pitää sitä edes vielä sairautena, ehkä vasta jos syöpä leivää hallitsemattomaksi ja alkaa vaikealla tavalla rajoittaa elämääni)ei ole vielä tuntunut. Toinen lapsistani kuoli 12-vuotiaana. Hänen vaikea sairaus oli sellainen johon ei ollut mitään hoitokeinoa, ja dgn-hetkellä kerrotiin, että varhainen kuolema on ainoa varmuus. Terve ekaluokkalaiseni muuttui vuodessa täysin autettavaksi, hän menetti kaikki tahdonalaiset kykynsä, liikuntakyky, puhekyky, syömiskyky, erittämisongelmat,hän sokeutui ja kohtaili ja kärsi sisäelinongelmista ja kärsi kipuja. Lapsen menettämisen jälkeen ei osaa pelätä omaa kuolemaa, ei edes oman terveyden menettämistä. Olen jo paljon elämältä saanut, hyvää ja liikaa pahaakin. Että toivottomaksi tämä syöpä ei ole minua vetänyt, vaan rakkaan lapseni menetys ja ennenkaikkea hänen yli nelivuotinen vaikea sairastelu ja pitkä kärsimys ja hidas kuoleminen... vaikka se sitten kuitenkin yllätti ja shokeerasi. Ei sellaiseen pysty valmistautumaan...

Olen muuten yhtä 'nuori' kuin sinä, täytän nyt jouluna 39 vuotta. Asustan Suomen eteläpäätä, mutta saan matkustella kyllä erikseen Helsinkiin. Turusta on kyllä paljon lyhempi matkata kuin Rovaniemeltä.

Kurja kuulla, että silmääsi ei näkö ole palannut. Onneksi meillä on toinen silmä, mutta eihän se näkö ole sama yhdellä silmällä. Itse teen tarkkaa työtä myös silmilläni ja olen pohtinut miten tulen työssä pärjäämään jos näkö jää tällaiseksi. Työnvaihtokin välistä pyörii päässä, mutta päivä kerrallaan ja voihan sitä ensin yrittää miten työssäni pärjään jatkossa. Jahka nyt ensin leikataan ja hoidetaan ja toivutaan.

Sen vielä kysyn, että riittikö teillä metastasoinnin selvittämiseksi pelkkä keuhkokuva ja vatsan ultra?
t.Tiltu

tiltu | 19.10.2006 klo 21:37:58