Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Melanooma ja syövän kanssa eläminen
Minulla todettiin melanooma reilu kuukausi sitten - onneksi aikaisessa vaiheessa, joten hoidon pitäisi olla yksinkertaista ja tehokasta. Hoidot, lähinnä leikkaus riittävällä marginaalilla on tehty ja ensimmäinen seurantakäynti on huhtikuun alussa. Ellei nyt sitten leikatusta kudoksesta löydy mitään patologista, mikä lienee äärimmäisen epätodennäköistä. Ennusteeni on erinomainen ja paranemisen todennäköisyys lienee jossain 90-95%:n korvilla.Tämä on silti ainakin minulle kova paukku - olen ollut lähes terve koko ikäni ja elämä tuntui olevan kaikin osin kontrollissa. Pitkään tuntui, ettei minulle kukaan osaa/ehdi/kykene edes kertomaan, mistä tarkkaan ottaen on kyse, mitä hoitoja ja tutkimuksia tehdään tai jätetään tekemättä ja miksi. Saati sitten, että itse saisin päättää, mitä hoitoja haluan tai en.
En vieläkäään saa asiaa mielestäni kuin lyhyiksi ajoiksi, vaikka olen alkutyrmistyksen jälkeen lukenut mapillisen tieteellisiä ja vähemmän tieteellisiä artikkeleita asiasta, keskustellut vaimon, sukulaisten ja tuttavien, jopa lähimpien työtovereideni kanssa. Nyt tuntuu, että vähempikin olisi riittänyt, enkä oikein enää haluaisi heitä asialla vaivata.
Joka ikinen kolotus epäilyttää. Minulla oli selittämätöntä nivuskipua jo muutama kuukausi ennen melanoomatuumorin toteamista samassa jalassa, ja jota kävin jo kuukautta ennen ko. luomen poistamista valittamassa lääkärille. Sama vain jatkuu eikä parane. Yritän tietenkin vakuuttaa itselleni, ettei tällä tai muullakaan kolotuksella ole mitään tekemistä syövän kanssa, mutta huonolla menestyksellä.
Oletteko muut kokeneet vastaavaa ja mitä teitte?
Niille, jotka haluavat tietoa melanoomasta (erityisesti ohuiden melanoomien prognostiikasta ja epidemiologiasta) minulla on joitakin vinkkejä, jotka auttoivat ainakin omaan tiedonjanooni.
Kaikille kohtalotovereille ja muillekin oikein positiivista asennetta - se ainakin auttaa - ja hyvää jatkoa!
- M -
- Melanooma ja syövän kanssa eläminenMichael
- Melanooman seurantaHellä
- Re: Melanooman seurantaMichael
- Melanooman seurantaTuide
- Re: Melanooma ja syövän kanssa eläminenmidnightexpress